Succes in detachering, uitzenden en werving & selectie betekent groei en grotere ambities. En dan gebeurt het onvermijdelijke … Je loopt keihard aan tegen de beperkingen van je huidige IT-landschap. Hoezeer iedereen ook klaar is om op te schalen, te verbeteren en te innoveren, je krijgt het simpelweg niet meer voor elkaar. De huidige tech oplossingen zijn niet langer geschikt om je ambities te ondersteunen. En als je eerlijk bent, ook op dit moment al schiet de technologie tekort om je huidige doelen te halen. Met als gevolg: inefficiëntie, onnodige fouten en veel handmatig werk, en stagnatie in je groei. Je hebt een kantelpunt bereikt. Hoog tijd om in te zetten op slimmere technologie. Herkenbare uitdaging? In dit artikel vind je 5 trends hoe technologie succesvolle bedrijven in detachering, uitzenden en w&s helpt om met minder inspanning meer talent te vinden, te boeien en te binden.
5 trends
1. Een eigen Recruitment Marketing Toolkit: meer snelheid en regie
In de strijd om talent is snelheid essentieel. Toch zien we in de praktijk dat enorm veel tijd verloren gaat tussen het ontstaan van de vacature en het uitzetten van de campagne. Recruitment wordt onnodig vertraagd, omdat continu geschakeld moet worden met (recruitment)marketing en andere afdelingen.
Met als resultaat dat de markt al is leeggevist als jouw vacature eenmaal online staat. Want een kandidaat solliciteert natuurlijk maar 1 keer op dezelfde vacature.
Zorg dat je niet achter het net vist. Voorkom tijdrovende processen en neem zelf regie. Innovatieve recruitment marketing technologie helpt je om de concurrentie heel eenvoudig te snel af te zijn. Het geeft recruiters de tools in handen om razendsnel zelf content te creëren, landing pages te maken en campagnes uit te zetten. Geheel volgens de richtlijnen van marketing, voortbouwend op beproefde strategieën.
Vanuit een geïntegreerde recruitment marketing toolkit kunnen zij binnen een paar uur volwaardige, gepersonaliseerde campagnes starten op exact die (social media) kanalen en websites waarop de doelgroep dagelijks actief is. Direct vanuit het ATS met precies de juiste boodschap en de gewenste merkbeleving.
2. Automatching: met 1 druk op de knop zicht op de beste match
Veel bureaus die actief zijn in detachering, uitzenden en werving & selectie werken met een recruitmentsysteem ofwel een ATS. Toch zien we nog maar al te vaak dat deze vooral gebruikt wordt als een kaartenbak, waarin op basis van geheugen en ervaring handmatig wordt gezocht naar geschikte kandidaten.
En dat terwijl het in deze tijd van schaarste allemaal draait om snelheid en relevantie! Met de juiste technologie doorzoek je razendsnel je hele database. Met één druk op de knop vind je direct de juiste persoon bij de juiste opdracht. En andersom, de juiste opdracht bij het talent in je portefeuille. Intelligente search & match technologie levert direct een shortlist van de beste matches. Niet alleen op basis van de gebruikelijke criteria, maar ook gebaseerd op kenmerken als beschikbaarheid, persoonlijkheid, ontwikkeling, ambitie en interesse.
3. WhatsApp Integratie: meer bereik en meer conversie met minder inspanning
Integreer WhatsApp volledig in je recruitmentsysteem. Communiceren via WhatsApp is immers niet meer weg te denken in recruitment. Het werkt supersnel en je bereikt veel meer kandidaten dan via telefoon of mail. Cruciaal in deze krappe arbeidsmarkt. Wist je dat meer dan 90% van de ontvangers een WhatsApp bericht opent? En het wordt nog beter: want niet alleen leest dus vrijwel iedereen jouw bericht, ruim driekwart van hen stuurt ook nog eens binnen een uur een reactie terug. Tel uit je winst.
Wanneer WhatsApp een intrinsiek onderdeel is van recruitmentsysteem, kun je automations inrichten waarmee je precies de juiste personen bereikt met de juiste boodschap op het juiste moment. Alle communicatie wordt direct gelogd in het ATS / CRM, zodat iedereen exact zicht heeft op de voortgang en vervolgacties niet uit het oog verliest.
4. Videoberichten: hoge conversie en direct oog in oog met talent
Direct persoonlijk binnenkomen bij een kandidaat? Stuur vanuit je systeem een persoonlijke videoboodschap via e-mail of WhatsApp en bouw vanaf stap 1 een persoonlijke band op met talent. Met de juiste technologie maak je deze video net zo makkelijk als een filmpje op Instagram of Facebook. Simpel, super persoonlijk en schaalbaar. Want dankzij automations bepaal jij zelf exact wie welke boodschap krijgt op welk moment. Makkelijk in te regelen en vaak sneller gefixt dan het typen van talloze persoonlijke berichtjes.
De voordelen zijn enorm. Onderzoek toont aan dan e-mails of WhatsApp berichten met een video meer opvallen, sneller geopend worden en beter bekeken worden. En als kers op de taart gaat de conversie ook nog eens met sprongen omhoog.
Logisch, want met jouw video heb je direct de volle aandacht van talent. Plus dat een persoonlijke videoboodschap een positieve invloed heeft op je employer brand en de candidate experience.
5. Datumprikker: moeiteloos een agenda vol relevante afspraken
Ben jij ook zoveel tijd kwijt met al je pogingen om kandidaten te pakken te krijgen? Slechte bereikbaarheid, ongelukkige timing, vergeefse voicemails. Het is de nummer #1 frustratie van menig recruiter in detachering, uitzenden of werving & selectie. Logisch, want het vreet tijd en energie en de kans is groot dat iemand anders er met je kandidaat vandoor gaat.
Ook hier maakt slimme technologie je leven een stuk makkelijker en leuker. Door een datumprikker te gebruiken in je e-mail-, sms- en WhatsAppberichten, kunnen kandidaten automatisch een afspraak inplannen in jouw agenda. Zonder jouw tussenkomst, gewoon wanneer het jullie allebei uitkomt. Modern, klantvriendelijk, tijdbesparend en volledig geïntegreerd met je eigen ATS.
Deze handige functionaliteit is niet alleen in te zetten in de recruitmentfase, maar in de hele talent journey. Reken maar eens uit wat dit jou gaat opleveren.
Staffing Tech Show 8 december
Hoe belangrijk is technologie voor arbeidsbemiddelaars? Hoe verloopt de digitalisering bij bureaus? En waar liggen in 2023 de kansen voor bureaus om hun proces te optimaliseren? Deze en nog veel meer vragen worden donderdagochtend 8 december 2022 besproken in de online live Staffing Tech Talkshow. Vertegenwoordigers van leveranciers Apollo Jobs, Byner, Mployee en RecruitNow schuiven aan de talkshowtafel bij host Martijn Hemminga, oprichter van Recruitment Tech Network, om het over de toekomst van Staffing Tech te hebben. Laat je in 1 uur bijpraten over de trends in 2023 en verder.
Meld je aan voor de online Staffing Tech Show op 8 december 2022
Door: Byner
Dit artikel is geschreven door Manola van Diest van Byner. Byner is een vertrouwd platform voor bedrijven in Detachering, Uitzenden en Werving & Selectie voor end-to-end talent en customer engagement. Het stroomlijnt de processen in de hele journey, van een krachtig recruitmentsysteem (ATS) tot en met efficiënte contract, uren en facturatie administratie.
Foto: Tara Winstead