Onderzoek
Het Source of Hire onderzoek wordt jaarlijks uitgevoerd en geeft inzicht in de meest succesvolle recruitmentbronnen. Als een van de grotere aanbieders van recruitmentsystemen in Nederland heeft OTYS inzage in een enorme hoeveelheid data omtrent de effectiviteit van recruitment. (Het volledige rapport van OTYS vind je hier). Het SoH 2021 onderzoek richt zich op de kanalen die klanten inzetten om nieuwe medewerkers te werven. Van elk kanaal wordt vervolgens de prestatie gemeten in termen van:
- het genereren van bezoekers naar de website
- de converteren naar unieke sollicitaties
- het aanleveren van nieuwe medewerkers
Indeed staat als hofleverancier van geschikte medewerkers onbetwist bovenaan in de top 5 meest effectieve wervingsbronnen. De relevantie van Google daalt sterk In 2021 en sociale media vertonen een voorzichtige opmars.
Samen is de top 5 bronnen in 2021 goed voor 84% van alle nieuw aangenomen medewerkers bij OTYS-klanten.
Wat is meest effectieve recruitmentstrategie?
In hun zoektocht naar nieuwe medewerkers hebben recruiters verschillende middelen tot hun beschikking. Toch bestaat er geen heilige graal. De juiste mix is afhankelijk van verschillende factoren, zoals de aard van de organisatie en de vacature, het wervingsvolume en de situatie op de arbeidsmarkt. Om te bepalen welke strategie voor jou het meest effectief is, test je verschillende opties en meet je de resultaten. Als recruiter kun je inzetten op een breed scala aan mogelijkheden.
Actief zoeken
Veel werkgevers gaan – hetzij zelf, hetzij met externe bureaus – op zoek naar geschikte kandidaten voor hun vacatures. Dit noemen we ook wel searchen of sourcen. Een actieve manier van werven, waarbij de recruiter gericht, vaak met behulp van Boolean search, op zoek gaat naar kandidaten met een specifiek profiel en hen een aanbod doet. Je kunt je voorstellen dat dit in het algemeen een tijdrovende klus is die veel vooronderzoek, expertise en kennis van de doelgroep en de arbeidsmarkt vereist.
Corporate website
De bedrijfswebsite is een effectief medium om vacatures kenbaar te maken. Bekende merken zoals Coca Cola en Rituals trekken dankzij hun krachtige corporate branding eenvoudig mensen aan die graag bij hen zouden willen werken. Maar ook kleinere organisaties kunnen effectief met een kleiner budget nieuwe collega’s werven. Zij hebben als werkgever immers hun eigen Unique Selling Points om talent aan te trekken.
Aparte werken-bij site
Een speciale werken-bij omgeving ofwel recruitmentsite wordt door veel werkgevers ingezet als onderdeel van hun inbound recruitmentmarketingstrategie. Waar een corporate website volledig in het teken staat van het commerciële merk, wordt een recruitmentsite doelgericht gebruikt voor het presenteren van vacatures en het laden van het werkgeversmerk, ofwel het employer brand.
Eigen ATS of CRM
Veel bedrijven met een grote wervingsbehoefte maken gebruik van een recruitmentsysteem ofwel ATS (applicant tracking system) om het recruitmentproces te managen, zodat alle sollicitanten in kaart worden gebracht en eenvoudig kunnen worden opgevolgd. Hierdoor ontstaat een grote databank met kandidaten, vergelijkbaar met een CRM, die ook weer als bron kan fungeren voor het invullen van nieuwe vacatures.
Vacaturesites
Vacaturesites, met name Indeed, zijn het meest gebruikte kanaal als mensen op zoek gaan naar een baan en de populariteit neemt nog steeds toe. Niet verwonderlijk dus dat ook werkgevers vacaturesites het meest inzetten voor recruitment. Op deze sites draait immers alles om vacatures en worden werkgevers en werkzoekenden bij elkaar gebracht.
Werkzoekenden kunnen veelal gratis hun cv achterlaten en zoeken naar vacatures. Bij de meeste vacaturebanken betaalt een werkgever om vacatures te mogen plaatsen en toegang te krijgen tot cv’s van interessante kandidaten.
Indeed meest effectieve bron voor recruitment
Het onderzoek van OTYS laat zien dat Indeed jaar in jaar uit voor hun klanten de nummer 1 bron is voor effectieve werving van nieuwe medewerkers. Niet alleen om bezoekers naar de recruitmentsite te genereren, maar ook als het gaat om het daadwerkelijk invullen van de vacature met geschikte kandidaten. En dat is natuurlijk waar het uiteindelijk allemaal om gaat.
Wat is wijsheid?
Inbound recruitment, sourcing, adverteren, referral recruitment, de beste strategie is voor iedere werkgever en voor iedere situatie weer anders. Heb je een enorme hoeveelheid vacatures te vervullen, of heb je al maanden een vacature openstaan voor dat ene, super schaarse functieprofiel? Heb je een sterk werkgeversmerk of moeten kandidaten je bedrijf nog leren kennen? Elke wervingsbehoefte vraagt om een gerichte aanpak. Niet alleen voor wat betreft de keuze van de juiste kanalen, maar voor het inrichten van de recruitmentstrategie in zijn geheel.
Meten is weten
Maar hoe pak je dat dan aan? Start bij het begin. Leer je doelgroep goed kennen, verdiep je in recruitmentmarketingtechnieken en laat je inspireren door vakgenoten. Er is veel gepubliceerd over de effectiviteit van recruitmentinspanningen. En onthoud: weten is meten.
Zelf heb je vast ook al een schat aan ervaring opgedaan en relevante data verzameld. De dashboards in je recruitmentsysteem, analytics in Google en Social Media, recruitmentstatistieken, het zijn stuk voor stuk bronnen die je waardevolle inzichten geven in de effectiviteit van je campagnes. Wil je meer weten over data-driven recruitment? Download dan hier de praktische gids met tips, weetjes, voorbeelden en best-practices.
Stap voor stap
Houd het simpel, begin klein en breid je acties geleidelijk uit. Stel een klein aantal, heldere doelen (KPI’s), doe een 0-meting, leg je resultaten vast en raadpleeg regelmatig de resultaten. Op die manier krijg je steeds beter inzicht in de effectiviteit van je inspanningen, zodat je tijdig ziet wanneer je moet afremmen, gas geven of bijsturen.