Wat zijn recruitmentbots en wat heb je eraan als recruiter?

De kwaliteit van bots gaat met sprongen vooruit en ook binnen recruitment worden ze steeds meer ingezet. Met name chatbots zien we steeds meer verschijnen op recruitmentsites, maar er bestaan veel meer soorten recruitmentbots. In dit artikel uit de Recruitment Tech Guide 2019 lees je welke soorten recruitmentbots er zijn en wat de belangrijkste voor- en nadelen zijn.

Wat zijn bots?

De naam bot komt van robot en is een computerprogramma dat op een autonome manier taken kan uitvoeren die normaal door mensen uitgevoerd worden. Bots automatiseren enerzijds het menselijk handelen, maar het kan ook gezien worden als het vermenselijken van automatisering. De meest gebruikte vorm van bots in recruitment (en ook daarbuiten) is de chatbot. In plaats van dat je als recruiter een vraag beantwoordt, wordt dit door een bot gedaan op basis van antwoorden op veelgestelde vragen (FAQ: frequently asked questions).

Overnemen recruitment

Hoewel het gebruik van bots nog in de kinderschoenen staat, hebben bots de potentie om heel veel recruitmenttaken over te nemen. Volgens WeAreBrain kan maar liefst tachtig procent van de ‘top-of-funnel’ activiteiten van recruiters geautomatiseerd worden door bots. Voorbeelden hiervan zijn: het verzamelen van informatie over kandidaten, inclusief hun cv en contactgegevens; rangschikking van kandidaten op basis van kwalificaties; eerdere werkervaring en hun huidige activiteit in de branche in kaart brengen; het stellen van screeningvragen om vroeg in het proces ongekwalificeerde sollicitanten te kunnen uitsluiten; het beantwoorden van veelgestelde vragen over zowel het sollicitatieproces als de baan zelf; het plannen van interviews met recruiters.

Belangrijkste voordelen

  • Altijd beschikbaar
    Bots kunnen 24 uur per dag door hun werk doen, ook als de recruiter in gesprek zit of als een kandidaat ’s-nachts vragen stelt.
  • Oneindig
    Een groot voordeel van bots is dat deze tegelijkertijd met meerdere kandidaten bezig kan zijn. Dit is voor grote organisaties met veel vacatures en kandidaten een ideale oplossing.
  • Data
    Je hebt real time inzicht in de data die de bot genereert en kunt hier analyses op loslaten die helpen beter inzicht te krijgen in kandidaten en recruitmentproces.
  • Meertalig
    De meeste bots kun je meertalig maken waardoor kandidaten communiceren in hun eigen taal.

Belangrijkste nadelen

  • Bot begrijpt je niet
    Een bot werkt op basis van geprogrammeerde vragen, dus als een vraag er niet bij zit of er worden typefouten gemaakt, dan geeft de bot aan dat hij je niet begrijpt. Dit zorgt voor oponthoud of nog erger: een ontevreden gebruiker.
  • Gesprek wordt niet afgemaakt
    Een gesprek starten is geen probleem, maar een gesprek gaande houden is nog lastig voor een bot. Bijna de helft van de gebruikers komt niet verder dan de eerste opmerking van de bot blijkt uit Amerikaans onderzoek. En ongeveer vijfentwintig procent haakt af na het tweede bericht.
  • Tone-of-voice niet op de doelgroep
    Je kunt een bot verrijken met filmpjes en geanimeerde gifjes, maar die moeten wel passen bij wie je bent als werkgever of bureau en uiteraard de doelgroep. Zorg voor de juiste tone-of-voice.
  • Geen echt persoon
    Omdat veel organisaties hun chatbots steeds menselijker willen maken, kan dit ervoor zorgen dat de gebruiker ten onrechte denkt dat hij met een echt persoon aan het chatten is. Wees altijd duidelijk dat je communiceert met een bot.

Soorten recruitmentbots

Zoals gezegd bieden recruitmentbots de mogelijkheid om menselijke taken te vervangen. We zetten de vijf belangrijkste recruitmentbots op een rijtje, inclusief een aantal voorbeelden van bots.

Chatbots

Chatbots kunnen worden gezien als een geautomatiseerde gesprekspartner, vandaar de samenvoeging ‘chat’ en ‘bot’. Deze chatbots kunnen vragen van gebruikers op een website beantwoorden door vooraf ingestelde informatie en artificial intelligence. Een groot voordeel van chatbots is dat ze oneindig veel chats kunnen beantwoorden, zelfs op hetzelfde moment. Dit is voor grote organisaties met veel kandidaatverkeer dan ook de ideale oplossing. Joboti is een Nederlandse aanbieder op de Nederlandse markt en een veelbelovende internationale partij is het Duitse Jobpal.

FAQ bot

Een veelgebruikte recruitmentbot is de FAQ bot. Deze kan de bezoeker stapsgewijs door bepaalde informatie op de site heen helpen, zoals de veelgestelde vragen. Het voordeel hiervan is dat wanneer een vraag vaak wordt gesteld, snel duidelijk wordt dat hier aandacht aan moet worden besteed op de website. Voorbeelden van FAQ-bots zijn Clare.AI en Twyla. En met BotEngine (integreert met het veelgebruikte LiveChat zodat een recruiter het gesprek kan overnemen) en het Nederlandse Quriobot (gebruiken we zelf bij Recruitment Tech) kun je eenvoudig zelf aan de slag.

Sourcings bot

Sourcings bots kunnen worden gebruikt in de zoektocht naar de juiste kandidaten voor de vacature. Deze bot zoekt op het web naar personen die matchen met jouw vacature of andere zoekwensen. Mya is een handige sourcings bot die passieve kandidaten opspoort en eventueel ook contact met ze op kan nemen.

Interview bots

Interview bots spreken eigenlijk voor zich: deze bots houden een geautomatiseerd interview via video of bijvoorbeeld de telefoon. Robot Vera is een bot die kandidaten kan bellen om te vragen of ze nog op zoek zijn naar een baan en de juiste sollicitatievragen stellen. Deze bot kan ook antwoord geven op vragen van de sollicitant. Ook VCV kan online zoeken naar kandidaten, ze opbellen met vragen en eventueel nog uitnodigen om een ​​video-interview op te nemen.

Afspraken inplannen

Dit is een bot die contact opneemt met kandidaten om een afspraak in te plannen met de recruiter. Zodra een kandidaat kiest voor een bepaald tijdslot, zal bij een andere kandidaat waarmee de bot bezig is een afspraak in te plannen het bewuste tijdslot komen te vervallen. Paradox ontwikkelde Olivia (rechts), een bot die naast gesprekken kan inplannen met kandidaten ook veelgestelde vragen kan beantwoorden.

Recruitment Tech Guide 2020

Recruitment Tech Guide 2020

Dit artikel verscheen in z’n geheel in de 100 pagina’s tellende Recruitment Tech Guide 2019. Inmiddels zijn we aanbeland bij de Recruitment Tech Guide 2020 (deze twee edities zijn hier als combi-deal te bestellen!). Benieuwd naar de laatste interviews, achtergrondverhalen en tips & tricks op het gebied van recruitment? Het 2020-jaarboek is hier te bestellen voor slechts €19,50!

De Recruitment Tech Guide 2020 is een handzaam A5-jaarmagazine met 100 pagina’s vol trends op het gebied van recruitmenttechnologie, achtergronden, interviews en een overzicht met leveranciers van recruitmenttechnologie in Nederland en België.

 

Blijf op de hoogte met de e-mail update

Ontvang twee keer per maand de e-mail update met het laatste nieuws op gebied van recruitmenttechnologie. En maak kans op vrijkaarten voor de 6e editie van het Recruitment Tech Event op donderdag 19 november 2020. 


    Ontvang naast de tweemaandelijkse update ook e-mail alerts van nieuwe berichten in één of meerdere categorieën.

LAAT EEN REACTIE ACHTER