Hans Scheers geeft een tech talk over keuzeproces van recruitmentsysteem tijdens Demo_Day 2019

Op donderdag 6 juni vindt Demo_Day 2019 plaats, dé plek waar jij ontdekt hoe en welke tools jouw recruitment en retentie van talent kunnen boosten. Tijdens Demo_Day 2019 zullen er tech talks in de speakers corner plaatsvinden. Een van de tech talk-sprekers tijdens die dag is Hans Scheers, marketing- en recruitmentadviseur bij Xapax.

Je geeft aan dat de wereld van recruitmentsystemen te vergelijken is met een snoepwinkel. Is Demo_Day 2019 ook te vergelijken met een snoepwinkel volgens jou?

“Zeker! Je krijgt de hele dag allerlei lekkers voorgeschoteld, dus het water zal je af en toe in de mond lopen. Ik raad iedereen aan om Demo_Day ook vooral te gebruiken als snoepwinkel: laat jezelf inspireren door te kijken wat er allemaal te koop is op recruitmentgebied. En als je dat helder hebt, zet het dan af tegen je bedrijf: hoe loopt je proces, hoe zou je jezelf kunnen verbeteren en welke tools passen daarbij? Wat mij betreft is Demo_Day een perfecte eerste stap als je een recruitmentsysteem wilt selecteren – het verzamelen van informatie. Na deze inspiratiefase teken je je gewenste processen uit en ga je leveranciers vragen om daar een aanbod voor te maken.”

Wat maakt het keuzeproces voor een goed recruitmentsysteem lastig?

“Ik zie twee lastige momenten in het proces. Ten eerste is het voor veel bedrijven lastig om te beschrijven wat ze willen bereiken met het systeem. Daarvoor moet je een stuk kennis van je eigen bedrijf combineren met de mogelijkheden in de markt. Maar het overzicht met ‘must-haves’ en ‘nice-to-haves’ dat hieruit volgt is vreselijk belangrijk om later een goede keuze te kunnen maken. Daarna is het moeilijk om steeds het overzicht te behouden: welke leveranciers zijn er die op de shortlist moeten komen en als je meerdere aanbiedingen hebt gekregen, hoe vergelijk je ze dan eerlijk? Want iedere leverancier vult je vraag toch op een eigen manier in. Je kunt hier overigens wel sturing aan geven door een heel strakke briefing te maken!”

Waar moet een organisatie aan denken om een goede selectie te maken van potentiele recruitmentsystemen?

“Ze moeten er vooral een goed en strak georganiseerd project van maken. Een duidelijk stappenplan met meetbare deliverables, verantwoordelijken en beslissers. En om het allemaal beheersbaar te maken, definieer wat er in de eerste versie MOET zitten (Minimum Viable Product, MVP) en welke uitbreidingen je later gaat doen. Maar dat is eigenlijk al een onderdeel van de implementatie.”

Wat zijn jouw favorieten als het gaat om recruitment- en wervingsprocessen en systemen?

‘Het beste systeem’ bestaat niet, hooguit ‘het systeem dat het beste bij jouw bedrijf past’. Dus die vraag is niet eenduidig te beantwoorden. Maar qua ATS heb ik zelf heel goede ervaringen met Carerix. Kijk je naar andere tooling (die overigens altijd vanuit het recruitmentsysteem aangestuurd moeten worden, dus gekoppeld moeten zijn), dan gaat mijn hart sneller kloppen van tools die het opbouwen van de relatie met je kandidaten ondersteunen. E-mail marketing tools als een gekoppeld Mailchimp of feedbacktools als Starred of Ratecard.”

Waar moeten bedrijven zich volgens jou op voorbereiden in de toekomst?

“Wat mij betreft is de toekomst al lang begonnen; veel bedrijven moeten daar alleen nog aan wennen! Bedrijven moeten eraan werken om een aantrekkelijke werkgever te zijn. Stop met het zoeken naar ‘enthousiaste en gemotiveerde werknemers’ en ga ervoor zorgen dat u een werkgever bent die uw werknemers gemotiveerd en enthousiast houdt!
Ook moeten bedrijven nadenken hoe ze mensen geschikt maken en houden voor hun baan. (Zelf) opleiden en ontwikkelen gaat het verschil maken in de toekomst. Want de tijd dat scholen mensen opleiden die alle vaardigheden hadden die ze nodig hadden voor hun baan is voorbij. Voor zover die tijd er ooit al is geweest natuurlijk…”

Waar richt je je op tijdens de tech talk op Demo_Day 2019?

“Ik richt me op het keuzeproces van een recruitmentsysteem. Daarbij geef ik tips over hoe je het kunt aanpakken en behandel ik een aantal valkuilen waar men voor moet uitkijken.”

Waarom mogen bezoekers van Demo_Day jouw tech talk niet missen?

“Het wordt een inspirerende sessie voor bedrijven die eraan denken om een (nieuw) recruitmentsysteem te kiezen. In een korte powersessie krijgen ze de belangrijkste praktijkervaringen mee van keuze voor, implementatie van en gebruik van recruitmentsystemen.”

Tot en met 31 mei voor slechts € 65,- naar Demo_Day

Ontdekken hoe en welke tools jouw recruitment kunnen boosten? Kom dan naar Demo_Day 2019. Aan de hand van demo’s, demosessies en tech talks kun je je oriënteren én tooling uitproberen. Wees er snel bij, want tot 31 mei 2019 meld je je aan voor slechts €65,-

Blijf op de hoogte met de e-mail update

Ontvang twee keer per maand de e-mail update met het laatste nieuws op gebied van recruitmenttechnologie. En maak kans op vrijkaarten voor de 6e editie van het Recruitment Tech Event op donderdag 19 november 2020. 


LAAT EEN REACTIE ACHTER