Het traditionele offline windowshopping met vacatures voor de ramen hangen heeft zich in rap tempo verplaatst naar online windowshopping. En bij deze online strijd gelden heel andere spelregels om te zorgen dat jouw vacatures eruit springen en jouw organisatie er met de juiste kandidaten vandoor gaat. In dit artikel, geschreven door OTYS, krijg je 10 tips die helpen om op een eenvoudige manier meer én betere kandidaten te vinden.
1. Gebruik een recruitmentsysteem
Een recruitmentsysteem (ATS) bespaart niet alleen veel tijd, moeite en geld, maar ook levert een recruitmentsysteem meer kandidaten op. Uit onderzoek blijkt dat een recruitmentssyteem zorgt voor 88% meer gekwalificeerde kandidaten en een daling van 66% van de kosten per kandidaat.
2. Schrijf je teksten voor de zoekmachines
Schrijf je teksten zo, dat je de hoogst mogelijke ranking van zoekmachines krijgt. Hoe je dat doet? Vacatures zijn bijvoorbeeld eerder vindbaar als er aparte velden zijn voor functietitel, locatie en een korte functieomschrijving.
3. Schrijf je teksten voor de kandidaat
Leef je in in de doelgroep. Waar zoekt je kandidaat op? Hoe zoekt je kandidaat? Waar let de potentiele kandidaat op? Zorg voor een pakkend en duidelijk verhaal. Maak het niet te lang, maar zorg wel dat alle relevante informatie vermeld wordt en wees specifiek.
4. Zorg voor een pakkende titel
Een titel zo specifiek mogelijk maken levert misschien minder kandidaten op, maar het zorgt er wel voor dat je meer geschikte kandidaten trekt. Ben je benieuwd of je titel wel goed genoeg is? Test het dan op de site van Indeed Jobtrends.
5. Adverteer met jouw vacature
Een vacature met Google Adwords kan al vanaf een paar euro per dag en levert voornamelijk relevante clicks op. Een gesponsorde vacature bij Indeed genereert 5x meer clicks, simpelweg omdat deze vacatures een prominentere zichtbaarheid hebben. Je betaalt enkel wanneer er op de vacature wordt geklikt en de campagnes zijn op elk moment stop te zetten.
6. Maak een bedrijfspagina aan
Indeed biedt de mogelijkheid aan om een gratis bedrijfspagina aan te maken zodat je zichtbaarheid groter wordt en je invloed heeft op uw employer branding; het bedrijfsimago.
7. Plaats (positieve) reviews bij jouw bedrijfsprofiel
Uit onderzoek van Indeed blijkt dat 83% van de mensen bedrijfsreviews meenemen in hun beslissing om op een vacature te solliciteren. De bedrijfsreviews kun je weer beheren op jouw bedrijfspagina.
8. Maak gebruik van ‘Uitgelichte Werkgever’
Zorg voor een werkgeversmerk en maak gebruik van de ‘Uitgelichte Werkgever’ mogelijkheid op Indeed. De status Werkgever Uitgelicht zorgt ervoor dat jouw vacature (of merk) de beste plaats krijgt op een website als mensen naar je bedrijf of gesponsorde vacatures zoeken.
9. Test, test, test
Blijf vooral verschillende mogelijkheden testen om te onderzoeken wat voor jou het beste werkt. Waar krijg je de meeste respons op of welke vacatures zorgen juist voor minder kliks? Een online analysetool als Google Analytics kan je al een heel stuk op weg helpen.
10. Benut de kandidatendatabase van vacaturebanken
Indeed heeft een kandidatenbase van 60 miljoen cv’s (internationaal gezien) waarbij er elke maand 2 miljoen bijkomen. Ontzettend veel aanbod die je zelf al niet meer hoeft te werven.
Meer lezen? Kijk dan op otys.nl/nieuws voor alle informatie en tips. Tevens kun je een gratis e-book aanvragen met nóg meer tips om kandidaten aan te trekken. Interesse? Stuur dan een mail naar marketing@otys.nl.