Terwijl gevestigde ATS-leiders de recruitmentmarkt domineren, is er een groep innovatieve uitdagers die de toekomst van recruitment vormgeven. Uit de nieuwste Magic Quadrant voor Talent Acquisition Suites van Gartner blijkt dat deze ‘Visionaries’ weliswaar nog niet de uitvoeringskracht hebben van de marktleiders, maar wel een vooruitstrevende visie tonen.
Groot potentieel, maar nog in ontwikkeling
We hebben al een basiskennis opgedaan van de leiders én de challengers, maar de Gartner’s Magic Quadrant noemt ook een drietal visionairs. Drie in totaal: Darwinbox, Greenhouse en Phenom. Allemaal leveranciers die toonaangevende toekomstplannen tonen, maar hebben hun uitvoeringscapaciteiten nog niet volledig ontwikkeld, aldus Gartner-onderzoek. “Ze combineren innovatieve technologie met een frisse blik op recruitmentuitdagingen.”
“Ze combineren innovatieve technologie met een frisse blik op recruitmentuitdagingen.”
1. Darwinbox: resultaatgericht met AI-focus
Het in India-gevestigde Darwinbox onderscheidt zich door een sterke focus op resultaten en responsiviteit. Anders dan de meeste HCM-leveranciers ondersteunt Darwinbox actief standalone recruiting-kopers. “Darwinbox onderscheidt zich door verder te gaan dan adoptie en zich te richten op resultaten en voortdurende bedrijfswaarde”, aldus Gartner. “De dashboards gaan verder dan alleen functieadoptie en betrokkenheid per rol, en omvatten ook impacttracking op basis van klantprestatiedoelen.”
“Ze hebben uitgebreide kennis van klantenbehoeften, vooral rond AI, candidate experience en recruiter experience.”
“Het platform toont een sterk marktbegrip dat zich vertaalt in een doelgerichte productstrategie”, stelt Gartner. “Ze hebben uitgebreide kennis van klantenbehoeften, vooral rond AI, candidate experience en recruiter experience. En brengen deze mogelijkheden efficiënt naar de markt.”
De uitdagingen liggen volgens onderzoekers bij de beperkte aanwezigheid in Noord-Amerika (70% van de klanten is gevestigd in de Azië/Pacific-regio) én de geringere focus op grote ondernemingen. “Darwinbox zou ook zijn partnerships kunnen uitbreiden om alle wereldmarkten te dekken met jobboards, backgroundchecks en andere integraties.”
2. Greenhouse: onderscheidende gebruikerservaring
Greenhouse, gevestigd in de VS, staat vooral bekend om zijn sterke candidate- en recruiterervaring. “Het is intuïtief te gebruiken en inclusief voor verschillende kandidaatprofielen en toegankelijkheid”, aldus Gartner. “Het platform hanteert een iteratieve ontwikkelingsaanpak waarbij klanten geïnformeerd worden over hoe hun feedback productbeslissingen vormt. Recente innovaties omvatten Greenhouse Verified, dat sollicitanten helpt bij het evalueren van potentiële werkgevers, en investeringen in cv-anonimisering en naamuitspraak.”
Die aanpak zorgt voor een onderscheidende gebruikerservaring die in klantfeedback en gebruikerstests als een van de beste direct-to-consumer ervaringen in de markt wordt genoemd, ziet Gartner. “Dit maakt het platform bijzonder aantrekkelijk voor organisaties die prioriteit geven aan een soepele en inclusieve werving.”
“50% van de klantenbasis bestaat uit organisaties met 500-1000 werknemers en de aanwezigheid buiten Noord-Amerika is beperkt.”
De beperkingen betreffen de beperkte geavanceerde configureerbaarheid, focus op kleine tot middelgrote ondernemingen. “50% van de klantenbasis bestaat uit organisaties met 500-1000 werknemers en de aanwezigheid buiten Noord-Amerika is beperkt.”
3. Phenom: toonaangevende CRM (met beperkt ATS)
Phenom blinkt volgens Gartner vooral uit in CRM-mogelijkheden. “Anders dan de meeste leveranciers in dit onderzoek, die recentelijk CRM-mogelijkheden hebben geïntroduceerd, staat Phenom al bekend om zijn externe sourcing, carrièresite en algemene CRM-mogelijkheden.”
Het platform onderscheidt zich door vooruitstrevende innovatie, met uitgebreide AI-investeringen, een no-code automatiseringsengine én directe sourcing voor zelfstandige professionals. “Phenom is een geprefereerde ‘bolt-on’ CRM-partner voor andere ATS’en (zoals Workday en SAP) wanneer uitgebreidere CRM-mogelijkheden nodig zijn. Hun benadering op het gebied van functies zoals voice AI (in bèta) en interview intelligence toont de productgerichte innovatiecultuur van het bedrijf.”
“De helft van de klanten in het Gartner-onderzoek meldde dat klantenservice soms tekort schiet.”
Als ATS is Phenom dan wel ietwat beperkt, stelt Gartner. “Het platform is vooral geschikt voor laagcomplexe, hoogvolume werving en ze ervaren uitdagingen op het gebied van klantenservice en een complexe prijsstructuur. De helft van de klanten in het Gartner-onderzoek meldde dat klantenservice soms tekort schiet.”