• Recruitmenttech.nl home
  • E-mail update
  • Privacy
  • Cookies
  • Bekijk Mediakit 2025
  • Contact
Recruitmenttech.nl
  • Home
  • Artikelen
  • Demo_Day 2025
    • Programma
    • Plattegrond
    • Leveranciers
    • Locatie
    • FAQ
  • Meer events
    • Tech Event 2025
      • Home
      • Aanmelden
      • Programma
      • Sprekers
      • Partners
      • Locatie
      • Awards
        • Vakjury
        • Voorwaarden
        • Veelgestelde vragen (FAQ)
        • Over de Recruitment Tech Awards
      • Terugblik RTE24
    • Trend_Day 2025 (on demand)
    • Staffing Tech: Outlook 2025 (talkshow + e-book)
  • BenchmarkGRATIS RAPPORT IN 48 UUR!
    • Survey 2024
  • RT35
  • Leveranciers
    • Leverancier wijzigen
    • Leverancier toevoegen
  • Landscape
  • Agenda
    • Agenda item toevoegen
  • Club
    • Inloggen
Geen resultaten
Bekijk alle resultaten
Recruitmenttech.nl
  • Home
  • Artikelen
  • Demo_Day 2025
    • Programma
    • Plattegrond
    • Leveranciers
    • Locatie
    • FAQ
  • Meer events
    • Tech Event 2025
      • Home
      • Aanmelden
      • Programma
      • Sprekers
      • Partners
      • Locatie
      • Awards
        • Vakjury
        • Voorwaarden
        • Veelgestelde vragen (FAQ)
        • Over de Recruitment Tech Awards
      • Terugblik RTE24
    • Trend_Day 2025 (on demand)
    • Staffing Tech: Outlook 2025 (talkshow + e-book)
  • BenchmarkGRATIS RAPPORT IN 48 UUR!
    • Survey 2024
  • RT35
  • Leveranciers
    • Leverancier wijzigen
    • Leverancier toevoegen
  • Landscape
  • Agenda
    • Agenda item toevoegen
  • Club
    • Inloggen
Geen resultaten
Bekijk alle resultaten
Recruitmenttech.nl
Geen resultaten
Bekijk alle resultaten
Barbara Geerlings (INretail): ‘Goede resultaten met online hiring event met Indeed’

Barbara Geerlings (INretail): ‘Goede resultaten Indeed-online hiring event’

20 februari 2023
in Case_Day, Interviews, Video
Leestijd:4 minuten leestijd
Tags: Barbara GeerlingsCase_DaycasesIndeedinfluencer-campagneINretailOnline hiring eventrecruitmentRecruitment Tech Case_DayretailTikTok
Deel op LinkedInDeel op FacebookDeel op TwitterDeel op WhatsappDeel via e-mail

De retailbranche wordt al jaren getekend door schaarste. Daarom besloot brancheorganisatie INretail, in samenwerking met Indeed, een online hiring-event op te zetten. In een video-interview tijdens Recruitment Tech Case_Day vertelt Barbara Geerlings, beleidsadviseur werkgeverszaken bij INretail, er meer over.

‘We vissen allemaal in zelfde vijver’

Brancheorganisatie INretail vertegenwoordigt in totaal circa 13.000 winkels, waar in totaal rond de 180.000 medewerkers werken. “Van de plaatselijke schoenenwinkel tot aan H&M en Zara”, stelt Geerlings. “Net als in andere sectoren kampen we ook in de retail met een enorme krapte als het om werknemers gaat. Als je bijvoorbeeld kijkt naar cijfers van het Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS) uit 2022, dan kom je op circa 100.000 vacatures in de retail, non-food. We vissen allemaal in zelfde vijver. De concurrentie tussen sectoren neemt toe en wij willen graag een aantrekkelijke sector zijn voor werknemers.”

Versterkt verloop na de lockdown

Aan het einde van de lockdown in de zomer van 2021 werd Geerlings volop gebeld door leden. Met voornaamste vraag: waar vind je nu nog medewerkers? “Je zag toen ook veel briefjes voor vacatures bij winkels hangen en de personeelstekort namen toe”, vertelt ze. “Leden belden ons ook met de vraag, hoe houd je medewerkers binnen? In de retail is altijd wel verloop, maar door de coronacrisis is dat nog versterkt. Je zag bovendien dat tijdens de coronatijd medewerkers vertrokken naar onder meer de zorg, het onderwijs en de overheid. Toen de winkels weer opengingen kwamen deze medewerkers maar in beperkte mate terug naar onze sector.” 

Influencercampagnes to the rescue

Voor INretail was het vooral zaak om hun leden te helpen met de arbeidsproblematiek. “Zo hebben we in 2021 een actieplan arbeidsmarktkrapte opgesteld, met korte termijnacties om onze leden te helpen”, vertelt Geerlings. “En we hebben in 2022 een arbeidsmarktvisie opgesteld, om de leden de komende drie jaar te helpen op dit terrein. Daarnaast zijn we een influencer-campagne gestart, via Instagram en TikTok, waarmee we jongeren willen tonen wat er leuk is aan werken in de retail. Verder hebben we onze leden via nieuwsbrieven en social accounts geïnformeerd over hoe je nou op een creatieve manier, ook via social media, kan werven en kunt inzetten op behoud.”

Veel enthousiasme

INretail zag dat veel leden al gebruik maakten van Indeed en andere vacaturesites – waardoor de samenwerking tot stand kwam. “We hebben vervolgens contact gezocht met Indeed, omdat we onze leden wilden informeren hoe zij online beter hun vacatures vindbaar kunnen maken. We hebben met Indeed regelmatig gesprekken gehad over nieuwe ideeën en nieuwe initiatieven. Daar is een virtual hiring event uitgerold, dat we samen met Indeed hebben georganiseerd.”

“We wilden het organiseren met minimaal zeven leden en uiteindelijk zijn het er negen geworden.”

“We hebben bij de leden gepeild of er animo was om aan het virtual hiring event mee te doen. Daar was men enthousiast over. Vervolgens hebben we een eerste kick-offsessie met Indeed georganiseerd. We merken toen wel dat onze leden wat terughoudender werden. Ze vonden het spannend. We konden vooraf ook niet vertellen wat de resultaten zouden zijn, dat maakte dat er aarzeling ontstond. We wilden het organiseren met minimaal zeven leden en uiteindelijk zijn het er negen geworden.”

150.000 kijkers en 10.000 clicks

Vervolgens was het Indeed die het het online event in de markt heeft gezet. “Onze leden hebben vacatures aangeleverd, die online zijn gezet via het Indeed platform”, vertelt Geerlings. “Daarnaast hebben ze ook via social media een campagne gevoerd. Werkzoekenden konden vervolgens online een timeslot reserveren voor vacatures die ze interessant vonden.”

In totaal zijn de vacatures van de verschillende bedrijven 150.000 keer bekeken, met 10.000 clicks als resultaat. “Dat is een heel mooi resultaat, ook wat betreft zichtbaarheid voor die bedrijven”, vertelt Geerlings. “Daarnaast hebben 421 mensen zich aangemeld voor de sollicitatiegesprekken en daarvan is 31% komen opdagen. Dat klinkt als een laag percentage, maar voor deze laagdrempelige wijze van het organiseren van sollicitatiedagen is dat best wel hoog. Onze leden waren er ook erg tevreden over.”

Laagdrempelig een bonus

Vooral de laagdrempeligheid van het evenement werd als positieve bonus ervaren, volgens Geerlings. “Wat ik heel mooi vond dat er heel verschillende doelgroepen gingen reageren. Dat is ook mooi in het kader van diversiteit. Verder zagen we dat we kandidaten konden bereiken die normaal gesproken een drempel ervaren als het gaat om een cv en sollicitatiebrief opstellen. Dat hoorden we ook van onze leden. Zij zeiden dat ze medewerkers hebben aangenomen, die ze anders misschien niet hadden aangenomen.”

“Wat we volgende keer anders willen doen, is iets eerder over zo’n event communiceren met onze leden.”

Zo benoemt Geerlings het voorbeeld van een Syrische jongen, die qua competenties niet helemaal voldeed. “Maar juist omdat hij en de werkgever een heel fijn gesprek hadden, is hij aangenomen bij het bedrijf”, zegt Geerlings trots. “Met goede begeleiding gaat dat tot op heden goed. Wat jammer was: net na het event kwam er een lockdown. Daar hadden we helaas geen invloed op. Wat we volgende keer anders willen doen, is iets eerder over zo’n event communiceren met onze leden. Ook de communicatie naar potentiële werkzoekenden kan wat beter, om zo nog een groter bereik te creëren.” 

Bekijk het interview met Barbara Geerlings tijdens Case_Day 2022:

Vorig artikel

Wat kan Artificial Intelligence (AI) betekenen voor de uitzendbranche?

Volgend artikel

Robbert Speet (SteamTalmark): ‘Richt je recruitmentsite ook in op oriënterende bezoeker, niet alleen op sollicitant’

Gerelateerde Artikelen

Aftermovie Recruitment Tech Demo_Day 2025: terugblik op de negende editie
Demo_Day

Aftermovie Recruitment Tech Demo_Day 2025: terugblik op de negende editie

Door Redactie
10 juni 2025
Rogier van Hamburg (ImpactWork) en Femke Hellemons (Adecco Nederland): 'HR moet strategischer worden’
Interviews

Rogier van Hamburg (ImpactWork) en Femke Hellemons (Adecco): ‘HR moet strategischer worden’

Door Jasper Spanjaart
4 juni 2025
Riccardo Cevaal (Thomas International): ‘Ons platform is ingericht op één ding: eenvoud’
Interviews

Riccardo Cevaal (Thomas International): ‘Ons platform is ingericht op één ding: eenvoud’

Door Jasper Spanjaart
2 juni 2025
Ralph Brasker (Byner): ‘Focus op één markt en slimme AI-integratie maken het verschil’
Interviews

Ralph Brasker (Byner): ‘Focus op één markt en slimme AI-integratie maken het verschil’

Door Jasper Spanjaart
26 mei 2025

Geef een reactie Reactie annuleren

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

RECENTE ARTIKELEN

Aftermovie Recruitment Tech Demo_Day 2025: terugblik op de negende editie

Aftermovie Recruitment Tech Demo_Day 2025: terugblik op de negende editie

10 juni 2025
Recruitment Tech Survey 2025: organisaties automatiseren 39% van hun proces; streven naar 50%

Recruitment Tech Survey 2025: organisaties automatiseren 39% van hun proces; streven naar 50%

9 juni 2025
Dit was Recruitment Tech Demo_Day 2025 in 25 foto’s

Dit was Recruitment Tech Demo_Day 2025 in 25 foto’s

6 juni 2025

MEEST GELEZEN AFGELOPEN 30 DAGEN

Dit was Recruitment Tech Demo_Day 2025 in 25 foto’s

Dit was Recruitment Tech Demo_Day 2025 in 25 foto’s

6 juni 2025
Aftermovie Recruitment Tech Demo_Day 2025: terugblik op de negende editie

Aftermovie Recruitment Tech Demo_Day 2025: terugblik op de negende editie

10 juni 2025
Ralph Brasker (Byner): ‘Focus op één markt en slimme AI-integratie maken het verschil’

Ralph Brasker (Byner): ‘Focus op één markt en slimme AI-integratie maken het verschil’

26 mei 2025
Volgend artikel
Robbert Speet (SteamTalmark): ‘Richt je recruitmentsite ook in op oriënterende bezoeker, niet alleen op sollicitant’

Robbert Speet (SteamTalmark): ‘Richt je recruitmentsite ook in op oriënterende bezoeker, niet alleen op sollicitant’

  • Recruitment Tech Event 2025
  • Recruitment Tech Awards 2023
  • Recruitment Tech Trend_Day 2024
  • Recruitment Tech Demo_Day 2024
  • Recruitment Tech Survey 2023 – Download
  • Recruitment Tech Landscape

Laatste artikelen

Aftermovie Recruitment Tech Demo_Day 2025: terugblik op de negende editie

Aftermovie Recruitment Tech Demo_Day 2025: terugblik op de negende editie

10 juni 2025
Recruitment Tech Survey 2025: organisaties automatiseren 39% van hun proces; streven naar 50%

Recruitment Tech Survey 2025: organisaties automatiseren 39% van hun proces; streven naar 50%

9 juni 2025
Dit was Recruitment Tech Demo_Day 2025 in 25 foto’s

Dit was Recruitment Tech Demo_Day 2025 in 25 foto’s

6 juni 2025
Homerun fuseert met Staff Squared (VK) en lanceert ‘volledig geïntegreerd’ HR-platform

Homerun fuseert met Staff Squared (VK) en lanceert ‘volledig geïntegreerd’ HR-platform

5 juni 2025
Bullhorn lanceert AI-assistent Amplify: 'Het versterkt recruiters'

Bullhorn lanceert AI-assistent Amplify: ‘Het versterkt recruiters’

4 juni 2025

Meest gelezen

Dit was Recruitment Tech Demo_Day 2025 in 25 foto’s

Dit was Recruitment Tech Demo_Day 2025 in 25 foto’s

6 juni 2025
Aftermovie Recruitment Tech Demo_Day 2025: terugblik op de negende editie

Aftermovie Recruitment Tech Demo_Day 2025: terugblik op de negende editie

10 juni 2025
Ralph Brasker (Byner): ‘Focus op één markt en slimme AI-integratie maken het verschil’

Ralph Brasker (Byner): ‘Focus op één markt en slimme AI-integratie maken het verschil’

26 mei 2025
Bullhorn lanceert AI-assistent Amplify: 'Het versterkt recruiters'

Bullhorn lanceert AI-assistent Amplify: ‘Het versterkt recruiters’

4 juni 2025
Dit zijn de 10 jonge startups om 5 juni op Recruitment Tech Demo_Day te ontdekken

Dit zijn de 10 jonge startups om 5 juni op Recruitment Tech Demo_Day te ontdekken

21 mei 2025

© 2015 - 2024 | Recruitment Tech Network | Europalaan 500 3526 KS UTRECHT Nederland

Spreker

Barbara Geerlings (INretail): ‘Goede resultaten met online hiring event met Indeed’
Klik hier voor meer informatie over Demo_Day en om je aan te melden
00
dagen
00
uren
00
minuten
00
seconden

Meld je vandaag nog aan voor het Recruitment Tech Event 2024. Let op, het event is voor 96% uitverkocht

Ontdek 7 november de recruitmenttechnologie van 2025 en verder 🚀
Info + aanmelden >
00
uren
00
minuten
00
seconden

Meld je vandaag nog aan voor het Recruitment Tech Event 2024. Let op, het event is voor 96% uitverkocht

Ontdek 7 november de recruitmenttechnologie van 2025 en verder 🚀
00
uren
00
minuten
00
seconden

Meld je vandaag nog aan voor het Recruitment Tech Event 2024.
 
Let op, het event is voor 96% uitverkocht

Ontdek 7 november de recruitmenttechnologie van 2025 en verder 🚀
Info + aanmelden >
Geen resultaten
Bekijk alle resultaten
  • Home
  • Artikelen
  • Demo_Day 2025
    • Programma
    • Plattegrond
    • Leveranciers
    • Locatie
    • FAQ
  • Meer events
    • Tech Event 2025
      • Home
      • Aanmelden
      • Programma
      • Sprekers
      • Partners
      • Locatie
      • Awards
      • Terugblik RTE24
    • Trend_Day 2025 (on demand)
    • Staffing Tech: Outlook 2025 (talkshow + e-book)
  • Benchmark
    • Survey 2024
  • RT35
  • Leveranciers
    • Leverancier wijzigen
    • Leverancier toevoegen
  • Landscape
  • Agenda
    • Agenda item toevoegen
  • Club
    • Inloggen

© 2015 - 2024 | Recruitment Tech Network | Europalaan 500 3526 KS UTRECHT Nederland