Het gebruik van referraltechnologie is in de laatste jaren behoorlijk gedaald, maar lijkt in 2025 een dieptepunt te hebben bereikt. Terwijl het algemene gebruik is afgenomen met 8%, zijn investeringen in de laatste drie jaar met 19% afgenomen. Opvallend, gezien dat referral recruiting door veel experts wordt gezien als een belangrijke bron voor kwalitatieve kandidaten. We duiken in de cijfers.
Referralinvesteringen ook niet op de planning
De grootste daling is zichtbaar bij investeringen in tooling ten behoeve van referral recruitment, dat dramatisch afneemt van 33% in 2023, 23% in 2024, naar slechts 14% in 2025. Tegelijkertijd daalt ook het gebruik van referraltechnologie van 27% in 2023 naar 19% in 2024.

Referralprogramma’s toch te vaak ingewikkeld
De dalende investeringen in referraltechnologie, zoals geconstateerd in de Recruitment Tech Survey 2025, kunnen deels verklaard worden door teleurstellende ervaringen met bestaande referralprogramma’s, die soms te ingewikkeld blijken.
‘Werknemers moeten vaak lange formulieren invullen met details over hun functie en de persoon die zij doorverwijzen.’
‘Werknemers moeten vaak lange formulieren invullen met details over hun functie en de persoon die zij doorverwijzen’, zo stelt Sanchita Paul. ‘Dit werkt demotiverend en zorgt ervoor dat medewerkers referrals gaan zien als een extra taak in plaats van een natuurlijke manier om het bedrijf te helpen.’
Verkeerde beloningsstructuren
Een breder probleem met referralprogramma’s kan te maken hebben met het feit dat veel bedrijven denken dat alleen hoge cashbeloningen werknemers motiveren tot het doen van referrals. In sommige gevallen worden de bonussen pas uitbetaald als de doorverwezen kandidaat wordt aangenomen én minstens één jaar blijft.
Het probleem met dit model is dat de beloning te laat komt én voorwaardelijk is. Bedrijven kunnen beter werken met verschillende mijlpalen: een vermelding bij het doen van een referral, enkele vrije dagen bij een succesvolle aanname, of variërende beloningen zoals trips en cadeaubonnen.
Communicatie niet goed genoeg
Gebrekkige communicatie vormt een andere belangrijke bredere oorzaak: werknemers weten vaak niet welke vacatures er open staan, krijgen geen of weinig feedback over hun doorverwijzingen, of zijn niet op de hoogte van eventuele nieuwe beloningen.
Een belangrijk gegeven is dat succesvolle referralprogramma’s continue communicatie vereisen. Nog een mogelijke verklaring waarom organisaties zich afkeren van gespecialiseerde technologie, als het programma niet goed wordt ondersteund en onvoldoende gedragen wordt in de organisatie.
Een cultuur van hoog verloop ondermijnt élke referralstrategie, ongeacht hoe goed (of slecht) de technologie werkt.
Werknemers verwijzen mensen immers door omdat zij hun bedrijf en cultuur kennen en inschatten wie er goed zou passen. Ontevreden werknemers zullen hun bovendien netwerk niet willen belasten met een baan bij een werkgever waar zij zélf niet gelukkig zijn. Een cultuur van hoog verloop ondermijnt élke referralstrategie, ongeacht hoe goed (of slecht) de technologie werkt.
Lichte daling in budget én andere prioriteiten
Een rekensom op basis van de 336 respondenten laat zien dat het gemiddelde budget voor recruitmenttechnologie in 2025 rond de 78.000 euro ligt. Dit is een bescheiden daling ten opzichte van vorig jaar, toen het gemiddelde rond de 82.500 euro lag
Als we breder kijken naar de categorieën waarin nu geïnvesteerd wordt, zien we dat investeringen hebben zich recent gericht op AI-toepassingen én recruitment marketing (+13% in gebruik) directe sourcing (+13% in gebruik) of talentpooling (+7% in gebruik), in plaats van referrals.
Parallel aan referraltechnologie gebruiken organisaties ook minder in e-Assessments, zo stelt de Recruitment Tech Survey 2025: van 19% naar 13%.
Parallel aan referraltechnologie gebruiken organisaties ook minder in e-Assessments, zo stelt de Recruitment Tech Survey 2025: van 19% naar 13%. Deze trend wijst op een bredere heroverweging van traditionele HR- en recruitmenttechnologieën.
Veranderende arbeidsmarkt dynamiek
Ten slotte wordt de huidige arbeidsmarkt wordt gekenmerkt door wat experts ‘The Big Stay’ noemen: werknemers blijven langer bij hun huidige werkgever vanwege economische onzekerheid. Dit vermindert de natuurlijke beweging die referralprogramma’s kan voeden.
Meer lezen? Download de Recruitment Tech Survey 2025
Wat voor tooling gebruiken Nederlandse recruiters het meest? Waar wordt in 2025 nog meer in geïnvesteerd? Je leest het allemaal terug in de Recruitment Tech Survey 2025, het grootste onafhankelijke onderzoek onder gebruikers van recruitmenttooling in Nederland. Compleet met gebruikerstrends en ervaringen van gebruikers — een must voor de boekenkast, thuis of op kantoor. De Recruitment Tech Survey 2025 is gratis te downloaden in pdf-vorm of te koop als hard copy.
Doe mee met de Recruitment Tech Benchmark 2025
Met de Recruitment Tech Benchmark 2025 krijg je inzicht in hoe jouw recruitmenttechnologie zich verhoudt tot die van andere organisaties. Hoe je als werkgever of bureau scoort op belangrijke randvoorwaarden als strategie, processen en mensen. Ontvang binnen 48 uur een gepersonaliseerd rapport en draag bij aan de 5e editie van de Recruitment Tech Survey die in voorjaar 2025 verschijnt.













