Nétive VMS heeft FlexForceMonkey, specialist in het digitaliseren van bedrijfsdata met betrekking tot uren, overgenomen. “We kunnen nu de hele keten ondersteunen in hun verdere digitalisering en professionalisering”, aldus Patrick Tiessen, directeur bij Nétive VMS.
Win-win
“We zitten allebei op hetzelfde werkgebied: de flexbranche”, stelt Tiessen. “Op diverse terreinen vullen we elkaar sterk aan. Samen gaan we zorgen voor een stevige versnelling van de processen én voor een foutloze werking. Bij Nétive VMS richten we ons als VMS Suite primair op het hele proces van werven en administratieve ondersteuning van de opdrachtgever. FlexForceMonkey zit juist vooral op het faciliteren van het aanbodproces en richt zich primair op de leverancier. Dat is wat ons betreft een sterke ‘win-win’, want door onze expertise te bundelen kunnen we nu de hele keten ondersteunen in hun verdere professionalisering en digitalisering.”
Sneller en beter
De overname komt op een moment dat Nétive VMS zelf bezig was met de ontwikkeling van een nieuwe tool: Nétive VMS Connect. “We waren al stappen aan het zetten voor de uitwisseling van gegevens tussen onze VMS Suite en de systemen van de leveranciers. We wilden die digitalisering van de flex supply-chain dus al oppakken. FlexForceMonkey deed dit al als specialisme. Toen we met Doede in gesprek kwamen concludeerden we dat we die nieuwe kennis veel sneller en beter via Doedes bestaande expertise konden binnenhalen dan het allemaal zelf te gaan doen.”
“Bij FlexForceMonkey hebben we er onze specialiteit van gemaakt om al die handmatige processen te vervangen door slimme koppelingen.”
“Voor ons zit de winst sterk in het feit dat we nu een veel bredere basis hebben om onze missie – digitaal samenwerken tot standaard te verheffen – te realiseren”, stelt Doede van Haperen (FlexForceMonkey). “Bij FlexForceMonkey hebben we er onze specialiteit van gemaakt om al die handmatige processen te vervangen door slimme koppelingen. Wij zijn een integratieplatform dat is ontstaan vanuit geluiden in de markt van leveranciers om met de inhuurprocessen van opdrachtgevers samen te werken. De frustratie van de leverancier is vaak dat de opdrachtgever vooral bezig is met interne optimalisatie, maar dat die leverancier het vervolgens maar moet uitzoeken. Om dat probleem op te lossen hebben wij een platform gebouwd waar alle leveranciers software-onafhankelijk gebruik van kunnen maken, zodat iedereen in zijn eigen omgeving kan optimaliseren.”
‘Markt vraagt om versnelling’
“We zijn ervan overtuigd dat onze samenwerking voor de markt heel belangrijk is, want we zien dat de vraag bij opdrachtgevers steeds breder wordt”, vult Tiessen aan. “Het gaat dan over zaken als interfaces, integraties, et cetera. Als we tegenwoordig met een nieuwe klant in gesprek gaan, gaat hun eerste vraag ook altijd over koppelingen. In de huidige situatie moeten intercedenten of consultants vaak nog handmatig gegevens overkloppen van een VMS naar het systeem waar de uitzend- of detacheringsorganisatie mee werkt. De efficiencyslag die met het slim automatiseren van al die processen gemaakt kan worden is enorm, zowel bij de leverancier als bij de opdrachtgever.”
“De roep om innovatie wordt steeds groter, net als het streven naar operational excellence: je wilt met zo min mogelijk mensen zoveel mogelijk werk kunnen verzetten.”
“De markt vraagt natuurlijk ook om die versnelling”, ziet Van Haperen. “Op een arbeidsmarkt waar het moeilijk is om mensen te vinden heb je steeds snellere processen nodig. De roep om innovatie wordt steeds groter, net als het streven naar operational excellence: je wilt met zo min mogelijk mensen zoveel mogelijk werk kunnen verzetten.”
Efficiënter proces
De potentiële efficiencyslag is enorm, zegt Tiessen. “Als je kijkt naar ons totale netwerk aan stakeholders, dan heb je het over 300 opdrachtgevers en 6.500 unieke leveranciers. Die leveranciers leveren allemaal bij verschillende partijen en wij willen de lijntjes die daar achter zitten allemaal automatiseren. Je moet je voorstellen dat in de huidige situatie grote uitzenders van 150 klanten die de Nétive VMS Suite gebruiken iedere maandag mailtjes krijgen dat er urenstaten klaar staan. Vervolgens loggen allemaal mensen in op al die verschillende portals om handmatig al die uren af te vinken. Ze gebruiken een tooltje hier en een tooltje daar om dat allemaal in het eigen systeem te krijgen.”
“Alle onnodige administratieve handelingen halen we er op die manier uit en dat scheelt natuurlijk bakken met tijd.”
“Het gaat bij dit soort handelingen om vele uren per week aan handmatig werk”, concludeert Tiessen. “Straks is al dat handmatige werk niet meer nodig. In plaats daarvan krijgt die grote partij alleen nog maar één lijst met zo’n 2.000 mensen waarvan de facturen zijn gecontroleerd. Alle onnodige administratieve handelingen halen we er op die manier uit en dat scheelt natuurlijk bakken met tijd. En dezelfde besparing krijg je bij de opdrachtgever. Stel dat je een planning hebt en een dag van tevoren melden meerdere mensen zich ziek. Je moet drie aanvragen uitzetten. Dan wil je dat die recruiter er meteen mee aan de slag gaat zonder dat hij van systeem naar systeem hoeft te gaan. Als je alles aan elkaar hebt geknoopt dan kan ook dat proces veel sneller gaan lopen.”