Steeds meer organisaties gebruiken de technologie van marketing automation in hun recruitment. Tijdens de tweede editie van het Werf& Jaarcongres voor Bureaurecruiters vertelden Caroline Pols en Esther Moelands de aanwezige bureaus hoe zij aan de slag kunnen met recruitment automation. Martijn Hemminga ging direct na hun keynote met beiden in gesprek voor de nieuwe serie: Recruitment Tech Automation Podcast.
Latente kandidaat
“Met recruitment automation kun je het gedrag zien van de latente kandidaat voordat hij gaat solliciteren. De zoektocht naar werk begint online en door de optelsom van kanalen die we inzichtelijk hebben kunnen we dat gedrag zien, stelt Esther Moelands. “Met e-mail marketing zien we wanneer een mail verstuurd wordt, wanneer deze geopend wordt en waarop wordt geklikt. Met recruitment automation zie je ook als op maandagavond iemand teruggaat naar mijn website en nog een keer naar die vacature kijkt zonder dat hij of zij heeft gesolliciteerd.”
Ritme
“Een keer zichtbaar is niet zichtbaar bij je potentiële kandidaat, dus moet je ritme hebben in de communicatie,” zegt Moelands. “En dat kan één keer per maand zijn en dat kan één keer per zes weken zijn. Vandaag kan iemand niet werkzoekend zijn maar over een half jaar wel. En dan wil je top of mind zijn.” Caroline Pols vult aan: “En het is belangrijk om te meten wat wel en niet werkt. Ieder klikgedrag kun je volgen om te zien wat het goed doet en wat minder goed. Dus blijf structureel kijken wat werkt, leer ervan en zorg dat je elke keer verbetert.”
Tooling
Bij recruitment automation maak je gebruik van tooling. Volgens Moeland maakt de keuze voor welke tool niet uit: “Uiteindelijk geloof ik erin dat het niet uitmaakt welke keuze je maakt, zolang je de tooling maar goed gebruikt. Ook belangrijk is dat je je team meeneemt. Je kunt nog zo goed selecteren en implementeren, maar als je de gebruiker niet meeneemt, wordt het niet succesvol.” Pols: “Wat wij ontzettend veel tegenkomen is dat mensen enorme verwachten hebben op moment dat ze een tool aanschaffen. En zijn dan na verloop van tijd heel erg teleurgesteld daarin. En dat heeft dus ermee te maken dat er onvoldoende aandacht is voor de toepassing.”
Podcast
In de podcast die je hieronder kunt beluisteren, gaan Caroline Pols en Esther Moelands ook nog in op A/B-testen, cadans en focus als het gaat om marketing/recruitment automation.
Deze en andere Recruitment Tech Podcasts kun je ook vinden op: Spotify, Apple Podcast, Google Podcasts, Stitcher en Youtube.
Recruitment Marketing Automation
De Recruitment Tech Automation Podcast wordt mogelijk gemaakt door de Tweedaagse Recruitment Marketing Automation van de Academie voor Arbeidsmarktcommunicatie. Deze tweedaagse training vindt plaats op 15 en 16 juni. Meer info hierover op arbeidsmarktcommunicatie.eu.