Na jaren van stilte lanceert Meta opnieuw een recruitmentfunctie op Facebook. In de Verenigde Staten kunnen werkzoekenden vanaf nu via Marketplace, Groups en Pages vacatures vinden voor instapfuncties, ambachten en dienstverlening. De grote vraag: rolt Facebook Jobs deze keer ook (weer) uit naar Europa en Nederland?
Guess who’s back…
Meta kondigde op 13 oktober 2025 aan dat Facebook Jobs terugkeert – in elk geval in de VS. Voor recruiters die zich het originele platform nog herinneren, voelt dit als déjà vu. Facebook lanceerde in 2017 al een vergelijkbare functie, eerst als pilot in de Verenigde Staten en Canada, met de ambitie om LinkedIn te beconcurreren.
Nu waagt het techbedrijf een nieuwe poging, met een duidelijk andere focus: lokale werkgelegenheid voor ‘young adults’ en instapfuncties.
In 2022 trok Meta de vacature-optie binnen Facebook terug uit Europa. En een jaar later, in 2023, trok Meta er definitief de stekker. Nu waagt het techbedrijf een nieuwe poging, met een duidelijk andere focus: lokale werkgelegenheid voor ‘young adults’ en instapfuncties.
Wat is er anders aan de nieuwe Facebook Jobs?
De herziene versie integreert vacatures op drie plekken binnen het Facebook-ecosysteem:
- Marketplace Jobs-tab: Een dedicated ruimte waar gebruikers vacatures kunnen filteren op categorie, afstand en functiesoort
- Facebook Groups: Vacatures verschijnen in relevante lokale en carrièregerichte groepen
- Facebook Pages: Lokale bedrijven kunnen rechtstreeks vacatures op hun bedrijfspagina plaatsen
Werkzoekenden vanaf 18 jaar kunnen vacatures bekijken, direct contact opnemen met werkgevers via Messenger, en hun zoekresultaten gepersonaliseerd krijgen op basis van browsergedrag. Werkgevers kunnen vacatures aanmaken via Marketplace, hun bedrijfspagina of de Meta Business Suite.
Waarom werkte Facebook Jobs eerder niet?
De eerste versie van Facebook Jobs richtte zich expliciet op het midden- en kleinbedrijf (MKB) dat moeite had personeel te vinden. Het platform wilde laagdrempeliger zijn dan LinkedIn – minder corporate, meer toegankelijk voor kandidaten met eenvoudiger cv’s of voor parttime en tijdelijke functies.
De belofte was aantrekkelijk: Facebook had wereldwijd bijna 2 miljard gebruikers (tegen nog geen half miljard op LinkedIn), en veel actiever gebruik. Waar LinkedIn vooral werd geopend bij actieve baanzoeken, scrollen mensen dagelijks door Facebook – waardoor ‘passieve kandidaten’ bereikt konden worden.
Komt Facebook Jobs nu wél naar Europa?
Meta heeft zich nog niet uitgesproken over internationale uitrol. De aankondiging specificeert alleen “people in the US” en er is geen signaal dat Europa op de roadmap staat. Toch zijn er redenen waarom recruiters alert moeten blijven: de MKB-focus past bij óók Europese arbeidsmarkt: personeelstekorten in horeca, retail, zorg en technische beroepen zijn acuut, precies de sectoren die Facebook Jobs target.
Facebook Marketplace heeft ook in Europa een behoorlijk aantal gebruikers, wat technische uitrol zou vereenvoudigen. Maar Meta heeft uiteraard al eens geïnvesteerd in Facebook Jobs, zónder Europees succes. To be continued…














