De LinkedIn Hiring Assistant is nu wereldwijd beschikbaar én nieuwe Job Match-tools zijn in ontwikkeling. Wat is de impact voor recruiters? “Ik denk dat het één van die bewegingen is waarbij we terugkijken in de volle omvang van de tijd en beseffen: ja, het spel is vandaag veranderd”, zo stelt recruitmentexpert Hung Lee.
AI-offensief van LinkedIn
LinkedIn heeft de afgelopen maanden een behoorlijk AI-offensief gelanceerd dat de recruitment-sector op diverse manieren kan veranderen. De Hiring Assistant, volgens het bedrijf hun eerste ‘AI agent’, is nu wereldwijd beschikbaar na succesvolle pilots bij bedrijven als AMD, Canva, Siemens en Zurich Insurance.
Hung Lee, voormalig recruiter en recruitment-influencer, noemt het ‘misschien wel de grootste dag van het jaar voor recruitmenttechnologie’.
De reacties uit de sector zijn overweldigend positief. Hung Lee, voormalig recruiter en recruitment-influencer, noemt het ‘misschien wel de grootste dag van het jaar voor recruitmenttechnologie’. “Ik denk dat het een van die technologieën is die het spel voor ons gaat veranderen”, aldus Hung Lee in een LinkedIn-video.
‘Game-changing capabilities’
Lee benadrukt drie cruciale aspecten die de Hiring Assistant onderscheiden. “Ten eerste kan het meerdere gelijktijdige zoekopdrachten uitvoeren over het hele LinkedIn-platform op elke informatie die je uploadt. Dat omvat natuurlijk je functiebeschrijving, maar élk soort informatie — gesprekken, chats, intake-notities — het kan die informatie absorberen en 24/7 zoeken met meerdere verschillende technieken.”
“Ten eerste kan het meerdere gelijktijdige zoekopdrachten uitvoeren over het hele LinkedIn-platform op elke informatie die je uploadt.”
Het tweede voordeel is de leercomponent, aldus Lee. “Het reageert op menselijk gedrag. Wanneer het zijn resultaten levert, leert het van hoe je reageert op de resultaten. Dit is reinforcement learning door menselijke feedback, direct toepasbaar op de wereld van recruitment.”
Ten derde personaliseert de tool outreach automatisch. “Met alle informatie die het heeft over hoe mensen het beste reageren op berichten”, stelt Lee. “We hebben al vroeg bewijs gezien van bedrijven die Hiring Assistant hebben getest, dat de respons tweederde effectiever is met AI-ondersteunde personalisatie.”
Testresultaten bevestigen potentie
Uit de testresultaten blijkt de impact aanzienlijk: sourcen gaat 20 tot 30 keer sneller sourcen bij Siemens (van 1 per uur naar 20-30 projecten per uur), zoals geciteerd in deze analyse van Werf&. InMail-acceptatie steeg van 28% naar 36% en tijdwinst voor recruiters: van 50% minder time-to-source.
Uit de testresultaten blijkt de impact aanzienlijk: sourcen gaat 20 tot 30 keer sneller sourcen bij Siemens (van 1 per uur naar 20-30 projecten per uur)
AI-berichten hebben daarnaast een 44% hogere acceptatiegraad en worden 11% sneller geaccepteerd. AI-geassisteerde zoekopdrachten leiden ten slote tot een 18% hogere acceptatiegraad dan handmatig zoeken.
Nieuwe Job Match-tools
Tegelijkertijd introduceert LinkedIn Job Match, een tool die werkzoekenden direct advies kan geven of het de moeite waard is om op een vacature te solliciteren én een nieuwe AI agent gericht op kleinere bedrijven. Met 9.000 sollicitaties per minuut waarvan er slechts 7 tot een aanname leiden erkent LinkedIn dat het huidige systeem ‘compleet kapot’ is.
“Dit soort technologie doet me denken: ik heb misschien een kans om weer een effectieve recruiter te zijn met dit soort ondersteuning.”
Voor Lee is de tool zó revolutionair dat het hem doet overwegen terug te keren naar recruitment. Hij wijst zelfs op een potentiële democratisering van recruitmentexpertise. “Voor iemand zoals ik, die al meer dan 10 jaar uit het spel is en die geen enkele kans zou hebben om effectief te zijn als recruiter in 2025, doet technologie zoals deze me denken: ik heb misschien een kans om weer een effectieve recruiter te zijn met dit soort ondersteuning. En voor iemand die al bekwaam is als recruiter, kun je je voorstellen hoeveel meer van een superkracht dit soort tech gaat zijn.”
Het businessmodeldilemma
Maar LinkedIn zit in een paradox, zo stelt Geert-Jan Waasdorp, oprichter van Intelligence Group. “LinkedIn en Indeed verdienen (veel) geld door niet goed te matchen. Door een kandidaat niet meteen de droombaan voor te schotelen, zullen zowel recruiter als werkzoekende langer op de platforms blijven, meer zoeken, meer solliciteren en meer afwijzen. Het gaat allemaal om geld.”
De vergelijking met Monster is veelzeggend. In 2011 lanceerde Monster de 6Sense-technologie, waardoor werkgevers niet 10 maar slechts 3 cv’s nodig hadden voor een match. Het resultaat: 70% minder cv’s verkocht én een drastische omzetdaling. Deze technologie werd daarom afgebouwd in plaats van uitgerold.
LinkedIn lijkt bewust de rem op de innovatie te houden, stelt Waasdorp. “Eén van de belangrijkste redenen waarom werkgevers nu in wurgcontracten van 3 jaar worden gepusht, is dat LinkedIn niet in dezelfde valkuil wil stappen als Monster. Door nu met een goed werkende LinkedIn Hiring Assistant te komen verdampt de omzet en winstgevendheid.”
Impact op Nederlandse recruiters
Voor Nederlandse recruiters betekent dit een dubbele uitdaging. Enerzijds belooft de technologie enorme efficiëntiewinst: de LinkedIn Hiring Assistant wil immers heel veel administratieve taken bij de recruiter weghalen. “De recruiter houdt daardoor meer tijd over voor de kandidaat.”
Anderzijds ontstaat onzekerheid over de toekomst. “Er zullen hierdoor misschien ook minder recruiters nodig zijn”, aldus Waasdorp. “En bureaus zullen extra concurrentie gaan ervaren omdat het corporate recruiters zal empoweren en tijd zal doen besparen.”
‘Spel is veranderd’
Met 5 miljoen gebruikers met de ‘Open to Work’-status (een stijging van 40% jaar-over-jaar) en 67 miljoen wekelijkse jobseekers heeft LinkedIn een dominante positie. LinkedIn’s nieuwe aanpak verschilt van eerdere tools door gebruik van eigen AI-technologie en first-party data, in tegenstelling tot eerdere lanceringen waarbij LinkedIn vooral zwaar leunde op technologie van OpenAI.
LinkedIn’s strategie lijkt er, volgens Waasdorp, overigens op gericht om klanten eerst vast te leggen in meerjarige contracten voordat de echte AI-doorbraak komt. “Als dan uiteindelijk toch de uitrol komt van de LinkedIn Hiring Assistant, dan kun je die kopen door het huidige contract te upgraden en te verlengen.”
“Ik denk dat het één van die bewegingen is waarbij we terugkijken in de volle omvang van de tijd en beseffen: ja, het spel is vandaag veranderd.”
Voor Nederlandse recruiters is de boodschap helder: bereid je voor op de nodige veranderingen. “Ik denk echt dat het een gamechanger is. Ik denk dat het één van die bewegingen is waarbij we terugkijken in de volle omvang van de tijd en beseffen: ja, het spel is vandaag veranderd.”