Uit de Recruitment Tech Survey 2025 blijkt dat de Nederlandse recruitmentmarkt in beweging is. Welke tools domineren het speelveld en waar liggen kansen? Een analyse van de belangrijkste trends, met tools ten behoeve van recruitment marketing, employer branding-tools en sourcing & search die steeds vaker gebruikt worden. Daarentegen staat dat zowel corporates als bureaus minder assessments en matching & cv-parsing-tools inzetten.
Recruitmentsystemen blijven de onbetwiste nummer één
Voor het zoveelste jaar op rij staan recruitmentsystemen bovenaan de lijst van meest gebruikte recruitmenttechnologie, zo blijkt uit de Recruitment Tech Survey 2025. Deze systemen vormen nog altijd de basis van elke recruitmentorganisatie, maar de échte verhalen spelen zich af in de categorieën daaronder.
Het signaal is duidelijk: organisaties investeren steeds meer in technologie die hen helpt om talent te vinden en te verleiden, in plaats van alleen maar te wachten tot kandidaten zich melden.
Want terwijl recruitmentsystemen hun positie behouden, zien we een opmerkelijke verschuiving richting tools die zich richten op het actief benaderen van kandidaten. Recruitment marketing, employer branding en sourcing & search tooling maken een sterke opmars door. Het signaal is duidelijk: organisaties investeren steeds meer in technologie die hen helpt om talent te vinden en te verleiden, in plaats van alleen maar te wachten tot kandidaten zich melden.
Corporates: all-in… of te veel hooi op de vork?
De cijfers laten een opvallend beeld zien bij corporate recruitmentafdelingen. In vrijwel alle toolingcategorieën is hun gebruik toegenomen ten opzichte van 2023. Deze brede technologie-adoptie roept echter vragen op: zetten corporates wel strategisch genoeg in op hun tooling, of proberen ze teveel tegelijk?
Het risico van deze ‘alles-aanpak’ is dat organisaties verwachtingen te hoog stellen en uiteindelijk teleurgesteld raken over de ROI van individuele tools. Succesvolle tech-adoptie vraagt om focus en een duidelijke implementatiestrategie per tool.
Bureaus meer honkvast
Recruitment-bureaus laten daarentegen een ander patroon zien. Zij zijn behoudender in hun toolingkeuzes en tonen zelfs een afname in het gebruik van recruitmentsystemen, matching & cv-parsing en multiposting tools. Tegelijkertijd investeren ze juist meer in actieve sourcing-technologie.
Deze verschuiving past bij de realiteit van veel bureaus: in een competitieve markt moeten zij hun added value bewijzen door kandidaten te vinden die anderen niet kunnen bereiken. Actieve sourcing wordt daarmee een strategisch wapen.
De grote winnaars van 2024
De groeicijfers geven een goed beeld van waar de markt naartoe beweegt. Recruitment marketing springt eruit met een groei van 9%. In andere woorden: organisaties beseffen dat ze hun employer brand moeten promoten als een consumentenproduct. Employer branding-tools laten eenzelfde groei zien (+9%), wat aansluit bij de verschuiving naar een kandidaat-gedreven markt.
Sourcing & search is de absolute koploper met 13% groei. Het ‘Post & pray’-era lijkt daarmee definitief voorbij.
Sourcing & search is de absolute koploper met 13% groei. Het ‘Post & pray’-era lijkt daarmee definitief voorbij. Process automation (+8%), talentpooling (+7%) en cv-screening (+7%) ronden het rijtje winnaars af en onderstrepen de wens om efficiënter te werken.
Skills-based wereld?
Niet alle trends zijn logisch verklaarbaar. Ondanks alle discussies over skills-based hiring, zetten zowel corporates als bureaus minder assessments in. Een gemiste kans, lijkt het, want júist in deze markt waar ervaring en diploma’s minder bepalend worden, zijn objectieve skills-metingen cruciaal. Ook de afname in matching & cv-parsing bij bureaus is opmerkelijk. Deze tools kunnen significant bijdragen aan efficiency-winst, maar blijkbaar zijn bureaus hier nog niet van overtuigd.
Download Recruitment Tech Survey 2025 én doe mee aan de Benchmark
Welke ervaringen hebben gebruikers van recruitmenttooling met hun leveranciers? Welke leveranciers bevelen ze aan en welke niet? En in welke recruitmenttooling gaan zij meer investeren in 2025? Met het jaarlijkse onderzoek onder recruiters, hr- en arbeidsmarktcommunicatieprofessionals, de Recruitment Tech Survey, brengen we dit in kaart.
Met de Recruitment Tech Benchmark 2025 krijg je inzicht in hoe jouw recruitmenttechnologie zich verhoudt tot die van andere organisaties. Hoe je als werkgever of bureau scoort op belangrijke randvoorwaarden als strategie, processen en mensen. Ontvang binnen 48 uur een gepersonaliseerd rapport en draag bij aan de 5e editie van de Recruitment Tech Survey die in voorjaar 2025 verschijnt. Vul de benchmark nu in voor jouw organisatie.