Terwijl veel recruiters zich blindstaren op actief zoekende kandidaten, kiest Revynu voor een andere aanpak: het inzetten van benchmarking als recruitmentstrategie. En met succes, zo blijkt uit de eerste resultaten. In het kader van de Recruitment Tech Benchmark ging Martijn Hemminga in gesprek met Laurens Brand en Christiaan Moonen (Revynu).
Van marketingtool naar recruitment-innovatie
“Wij omarmen benchmarking als methodiek om vanuit een hogere gedachte een groep mensen te benaderen én te activeren”, vertelt Laurens Brand, mede-oprichters van Revynu. Het bedrijf, dat zijn sporen verdiende in marketing en sales, zag eind 2023 kansen in de recruitmentmarkt. “We dachten dat onze aanpak daar ook goed zou landen. Die pilot heeft meteen tot succesvolle resultaten geleid.”
“De grootste groep die je wilt benaderen zijn de talenten die misschien nog nooit hebben nagedacht over een nieuwe stap.”
Het geheim? De passieve kandidaat. De grootste uitdaging in recruitment is namelijk niet het vinden van actief zoekende kandidaten, maar het bereiken van professionals die prima op hun plek zitten. “De grootste groep die je wilt benaderen zijn de talenten die misschien nog nooit hebben nagedacht over een nieuwe stap”, zegt Brand. “Daar zit de moeilijkheid: hoe enthousiasmeer je iemand voor iets waar diegene op dat moment nog helemaal geen behoefte aan heeft?”
Pilot overtreft verwachtingen
Een pilot met TimetoHire bewees de effectiviteit van de aanpak. Via een benchmark voor senior recruiters werden kandidaten in kaart gebracht. “Tot onze grote verbazing blies dit alle bestaande resultaten uit het water”, vertelt Brand. “We hebben bijna drieduizend kandidaten kunnen activeren binnen één jaar, waarvan 80% passieve kandidaten. Hierdoor zijn de wervingskosten aanzienlijk gedaald, aangezien we direct met deze grote groep konden communiceren. Dit nationale project was behoorlijk uitdagend, vooral gezien de grote aantallen in marketing en sales.”
“Als je kijkt naar onze normale leadgeneratie, zijn we niet gewend aan zo’n volume van drieduizend leads binnen een bepaalde periode. Dit stelde ook technische eisen aan onze software, die moest communiceren met ATS- en CRM-systemen. We hebben nauwlettend gemonitord hoe de systemen deze volumes verwerkten, maar uiteindelijk is alles zeer succesvol verlopen.”
AI als motor
De technologie van Revynu leunt sterk op AI, maar wel met een belangrijke kanttekening. “We hebben al onze kennis en expertise eerst vastgelegd in templates en structuren”, ziet mede-oprichter Christiaan Moonen. “Als je dat combineert met AI, dan werkt het. Maar als je alleen maar zegt: ‘AI, bouw het voor mij’ — dat werkt niet.”
Voor 2025 zien de ondernemers interessante verschuivingen. “Recruitmentbureaus kijken weer meer richting business-to-business”, aldus Brand. “Een andere opvallende trend is community building. Je moet constant in gesprek blijven met mensen binnen bepaalde expertisegebieden. Niet alleen maar roepen dat je ze aan een nieuwe baan wilt helpen, maar ook relevante informatie delen over hun vakgebied.”
‘AI Act heeft invloed’
De EU AI-act roept intussen de nodige vragen op over de balans tussen regulering en innovatie in Europa. “Ik denk dat het niet eens AI-specifiek is, maar in de breedte gaat om alle wetgeving en afkadering die de EU doet ten opzichte van Amerika, waar sinds kort een beleid van deregulering wordt ingezet”, stelt Moonen.
“Het is lastig, zowel in de breedte als specifiek voor AI. Het is goed om bepaalde regulering te hebben, maar de tegenwerping dat je daardoor trager gaat en minder kunt dan je concurrenten is terecht. Amerika is steeds meer een concurrent aan het worden. Remt het de vernieuwing af? Ik denk het wel. Maar is het goed dat er bepaalde regulering is die uitwassen voorkomt? Ja, dat denk ik ook. Als EU moet je daar een tegenwicht in kunnen bieden. Als je dat echt als EU gezamenlijk doet, dan denk ik dat het wel oké is. Maar het heeft zeker invloed.”
Ambitieuze toekomstplannen
De ambities voor de toekomst zijn groot. “We willen eind 2025 een flinke groep zeer tevreden klanten hebben”, zegt Moonen. “2025 is voor ons het jaar om te zorgen dat nieuwe klanten lyrisch zijn over onze dienstverlening. Daarna kunnen we in 2026 gaan schalen, ook internationaal. We willen dat iedere klant benchmarking breed inzet om data op te halen en een dialoog aan te gaan. Als we dat kunnen combineren met internationale groei, dan zijn we waar we willen zijn.”
“Het wordt wat mij betreft een veelbelovend jaar, want je ziet nu de eerste bewegingen ontstaan”, concludeert Brand. “Voor een bedrijfseigenaar is de nieuwe AI-dynamiek natuurlijk interessant. We krijgen steeds meer telefoontjes binnen waaruit blijkt dat er een bepaalde beweging op gang komt. Dat is geweldig om te zien. Ik hoop dit aankomend jaar alleen maar te kunnen versterken en vergroten.”
Doe mee met de Recruitment Tech Benchmark 2025
Met de Recruitment Tech Benchmark 2025 krijg je inzicht in hoe jouw recruitmenttechnologie zich verhoudt tot die van andere organisaties. Hoe je als werkgever of bureau scoort op belangrijke randvoorwaarden als strategie, processen en mensen. Ontvang binnen 48 uur een gepersonaliseerd rapport en draag bij aan de 5e editie van de Recruitment Tech Survey die in voorjaar 2025 verschijnt.
Luister naar de podcast
Wil je het hele gesprek horen van host Martijn Hemminga met Laurens Brand en Christiaan Moonen (Revynu). Luister dan naar de podcast hieronder, of via jouw favoriete podcastplatform.