• Recruitmenttech.nl home
  • E-mail update
  • Privacy
  • Cookies
  • Bekijk Mediakit 2025
  • Contact
  • Inloggen Club
Recruitmenttech.nl
  • Home
  • Artikelen
  • Tech EventLaatste tickets!
    • Home
    • Aanmelden
    • Programma
    • Sprekers
    • Partners
    • Locatie
    • Terugblik RTE24
  • Meer events
    • Demo_Day 2025
      • Programma
      • Plattegrond
      • Leveranciers
      • Locatie
      • FAQ
    • Trend_Day 2025 (on demand)
    • Staffing Tech: Outlook 2025 (talkshow + e-book)
  • Awards
    • Vakjury
    • Voorwaarden
    • Veelgestelde vragen (FAQ)
    • Over de Recruitment Tech Awards
  • Benchmark 2026DOE NU MEE!
    • Survey 2025Download nu!
    • RT35
  • Leveranciers
    • Leverancier wijzigen
    • Leverancier toevoegen
  • Landscape
  • Agenda
    • Agenda item toevoegen
Geen resultaten
Bekijk alle resultaten
Recruitmenttech.nl
  • Home
  • Artikelen
  • Tech EventLaatste tickets!
    • Home
    • Aanmelden
    • Programma
    • Sprekers
    • Partners
    • Locatie
    • Terugblik RTE24
  • Meer events
    • Demo_Day 2025
      • Programma
      • Plattegrond
      • Leveranciers
      • Locatie
      • FAQ
    • Trend_Day 2025 (on demand)
    • Staffing Tech: Outlook 2025 (talkshow + e-book)
  • Awards
    • Vakjury
    • Voorwaarden
    • Veelgestelde vragen (FAQ)
    • Over de Recruitment Tech Awards
  • Benchmark 2026DOE NU MEE!
    • Survey 2025Download nu!
    • RT35
  • Leveranciers
    • Leverancier wijzigen
    • Leverancier toevoegen
  • Landscape
  • Agenda
    • Agenda item toevoegen
Geen resultaten
Bekijk alle resultaten
Recruitmenttech.nl
Geen resultaten
Bekijk alle resultaten
Werkzoekenden gebruiken steeds vaker ChatGPT: zo maak je jouw werkenbij-site GEO-proof

Werkzoekenden gebruiken steeds vaker ChatGPT: zo maak je jouw werkenbij-site GEO-proof

3 november 2025
in Insights
Leestijd:3 minuten leestijd
Tags: aiChatGPTGEOwerkenbij-site
Deel op LinkedInDeel op FacebookDeel op TwitterDeel op WhatsappDeel via e-mail

Steeds vaker starten werkzoekers hun zoektocht niet bij Google, maar bij AI-tools zoals ChatGPT. Dat betekent dat traditionele SEO alleen niet meer genoeg is om zichtbaar te blijven. Generative Engine Optimization (GEO) wordt the way to go. Maar hoe maak je jouw werkenbij-site GEO-proof?

Wat is GEO?

Terwijl werkzoekenden steeds vaker ChatGPT gebruiken om vacatures te vinden of carrièreadvies te krijgen, zet OpenAI een nieuwe stap: de lancering van ChatGPT Atlas, een browser waarin AI centraal staat. Waar Google jarenlang het startpunt was voor online oriëntatie, wordt ChatGPT steeds vaker de eerste halte. Atlas versterkt deze trend doordat het niet alleen zoekt, maar ook samenvat, vergelijkt én actief helpt bij het vinden van relevante informatie.

GEO is in feite de manier waarop bedrijven hun online content AI-vriendelijk maken, zodat ze zichtbaar blijven in deze nieuwe manier van zoeken en kandidaten effectief bereiken.

Voor organisaties betekent dit dat hun werkenbij-sites niet langer alleen geoptimaliseerd hoeven te worden voor Google, maar ook voor AI-modellen die content lezen, begrijpen en opnemen in hun antwoorden. Dat is waar Generative Engine Optimization (GEO) om de hoek komt kijken. GEO is in feite de manier waarop bedrijven hun online content AI-vriendelijk maken, zodat ze zichtbaar blijven in deze nieuwe manier van zoeken en kandidaten effectief bereiken.

1. De basis: duidelijke, gestructureerde content

Een goede GEO-geoptimaliseerde werkenbij-site begint met content die volledig en overzichtelijk is. Iedere vacature moet de kerninformatie bevatten: functieomschrijving, locatie, salaris, contractvorm, vereiste vaardigheden en bedrijfscultuur. Maar ook pagina’s over de organisatie, zoals FAQ’s, cultuurverhalen en reviews, zijn belangrijk. AI gebruikt deze informatie om vragen van werkzoekenden te beantwoorden, vergelijkingen te maken en aanbevelingen te doen.

“Structuur helpt AI om snel te begrijpen waar de pagina over gaat, waardoor jouw content eerder wordt gebruikt als bron in de gegenereerde antwoorden.”

“Zorg dat de content logisch is opgebouwd, met duidelijke koppen, subkoppen en korte alinea’s”, zo stellen specialisten van AIOSEO. “Structuur helpt AI om snel te begrijpen waar de pagina over gaat, waardoor jouw content eerder wordt gebruikt als bron in de gegenereerde antwoorden.”

2. Maak gebruik van open én structured data

Om AI-tools zoals ChatGPT optimaal te laten werken met jouw site, is het belangrijk dat je content technisch goed vindbaar is. Open datafeeds, zoals jobPosting schema’s, zorgen dat vacatures door AI kunnen worden gelezen en verwerkt. “Daarnaast helpen structured data en schema markup om context te geven aan jouw content”, aldus AIOSEO. “Dit vergroot de kans dat jouw vacatures worden geciteerd en opgenomen in AI-antwoorden.”

3. Optimaliseer niet alleen voor zoekwoorden

GEO verschuift de focus van klassieke zoekwoorden naar context en gebruikersintentie. Werkzoekenden stellen vragen in natuurlijke taal, bijvoorbeeld: Welke werkgevers bieden hybride werken in Utrecht? In plaats van enkel te focussen op zoekwoorden, moet jouw content antwoorden kunnen geven op zulke intentiegerichte vragen. Gebruik conversatietaal, wees concreet en geef volledige antwoorden, zodat AI jouw pagina als betrouwbare bron kan opnemen.

Gebruik conversatietaal, wees concreet en geef volledige antwoorden, zodat AI jouw pagina als betrouwbare bron kan opnemen.

4. Zorg voor actuele en betrouwbare content

AI hecht waarde aan betrouwbaarheid en actuele informatie, aldus AIOSEO. “Zorg dat vacatures en bedrijfsinformatie up-to-date zijn. Gebruik gegevens van externe bronnen wanneer mogelijk en vermeld waar informatie vandaan komt. Dit versterkt jouw autoriteit en maakt het voor AI makkelijker om jouw werkenbij-site als referentie te gebruiken.”

5. Check of je zichtbaar bent

GEO is, net als SEO, geen eenmalige actie. Analyseer waar je verkeer vandaan komt én of AI-tools al gebruikmaken van je content. Kijk bijvoorbeeld regelmatig of ChatGPT, Perplexity of andere AI-tools jouw vacatures of cultuurpagina’s in hun antwoorden opnemen. Op basis van deze inzichten kun je content bijschaven en eventueel technische verbeteringen doorvoeren.

Vorig artikel

Dít is de top 3 matching & CV-parsing tools in de Benelux (in 2025)

Gerelateerde Artikelen

Dít is de top 3 matching & CV-parsing tools in de Benelux
Insights

Dít is de top 3 matching & CV-parsing tools in de Benelux (in 2025)

Door Jasper Spanjaart
30 oktober 2025
ChatGPT lanceert eigen browser ‘Atlas’, wat is de impact op recruitment(sites)?
Insights

ChatGPT lanceert eigen browser ‘Atlas’, wat is de impact op recruitment(sites)?

Door Alexander
27 oktober 2025
LinkedIn zet vól in op AI-revolutie, maar wat betekent het voor recruiters?
Insights

LinkedIn zet vól in op AI-revolutie, maar wat betekent het voor recruiters?

Door Jasper Spanjaart
9 oktober 2025
Zó meet je de prestaties van jouw ATS in 6 stappen
Insights

Zó meet je de prestaties van jouw ATS in 6 stappen

Door Martijn Hemminga
7 oktober 2025

Geef een reactie Reactie annuleren

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

RECENTE ARTIKELEN

Werkzoekenden gebruiken steeds vaker ChatGPT: zo maak je jouw werkenbij-site GEO-proof

Werkzoekenden gebruiken steeds vaker ChatGPT: zo maak je jouw werkenbij-site GEO-proof

3 november 2025
Dít is de top 3 matching & CV-parsing tools in de Benelux

Dít is de top 3 matching & CV-parsing tools in de Benelux (in 2025)

30 oktober 2025
Laagste inzet referraltechnologie in járen: hoe komt het?

Laagste inzet referraltechnologie in járen: hoe komt het?

29 oktober 2025

MEEST GELEZEN AFGELOPEN 30 DAGEN

Stembussen open! Stem t/m 16 oktober op de Recruitment Tech Awards 2025

Stembussen open! Stem t/m 16 oktober op de Recruitment Tech Awards 2025

3 oktober 2025
Drie ex-consultants bouwen AI-native ATS: ‘We willen competitive advantage creëren’

Drie ex-consultants bouwen AI-native ATS: ‘We willen competitive advantage creëren’

21 oktober 2025
ChatGPT lanceert eigen browser ‘Atlas’, wat is de impact op recruitment(sites)?

ChatGPT lanceert eigen browser ‘Atlas’, wat is de impact op recruitment(sites)?

27 oktober 2025
  • Recruitment Tech Event 2025
  • Recruitment Tech Awards 2023
  • Recruitment Tech Trend_Day 2024
  • Recruitment Tech Demo_Day 2024
  • Recruitment Tech Survey 2023 – Download
  • Recruitment Tech Landscape

Laatste artikelen

Werkzoekenden gebruiken steeds vaker ChatGPT: zo maak je jouw werkenbij-site GEO-proof

Werkzoekenden gebruiken steeds vaker ChatGPT: zo maak je jouw werkenbij-site GEO-proof

3 november 2025
Dít is de top 3 matching & CV-parsing tools in de Benelux

Dít is de top 3 matching & CV-parsing tools in de Benelux (in 2025)

30 oktober 2025
Laagste inzet referraltechnologie in járen: hoe komt het?

Laagste inzet referraltechnologie in járen: hoe komt het?

29 oktober 2025
T/m 18 september: 3e collega gratis naar Recruitment Tech Event 2025

Laatste tickets voor het Recruitment Tech Event 2025 nu verkrijgbaar

28 oktober 2025
ChatGPT lanceert eigen browser ‘Atlas’, wat is de impact op recruitment(sites)?

ChatGPT lanceert eigen browser ‘Atlas’, wat is de impact op recruitment(sites)?

27 oktober 2025

Meest gelezen

Stembussen open! Stem t/m 16 oktober op de Recruitment Tech Awards 2025

Stembussen open! Stem t/m 16 oktober op de Recruitment Tech Awards 2025

3 oktober 2025
Drie ex-consultants bouwen AI-native ATS: ‘We willen competitive advantage creëren’

Drie ex-consultants bouwen AI-native ATS: ‘We willen competitive advantage creëren’

21 oktober 2025
ChatGPT lanceert eigen browser ‘Atlas’, wat is de impact op recruitment(sites)?

ChatGPT lanceert eigen browser ‘Atlas’, wat is de impact op recruitment(sites)?

27 oktober 2025
Ontwikkelingen en trends in HR-tech fusies en overnames

Ontwikkelingen en trends in HR-tech fusies en overnames

22 oktober 2025
LinkedIn zet vól in op AI-revolutie, maar wat betekent het voor recruiters?

LinkedIn zet vól in op AI-revolutie, maar wat betekent het voor recruiters?

9 oktober 2025

© 2015 - 2024 | Recruitment Tech Network | Europalaan 500 3526 KS UTRECHT Nederland

Spreker

Klik hier voor meer informatie over Demo_Day en om je aan te melden
00
dagen
00
uren
00
minuten
00
seconden

Meld je vandaag nog aan voor het Recruitment Tech Event 2024. Let op, het event is voor 96% uitverkocht

Ontdek 7 november de recruitmenttechnologie van 2025 en verder 🚀
Info + aanmelden >
00
uren
00
minuten
00
seconden

Meld je vandaag nog aan voor het Recruitment Tech Event 2024. Let op, het event is voor 96% uitverkocht

Ontdek 7 november de recruitmenttechnologie van 2025 en verder 🚀
00
uren
00
minuten
00
seconden

Meld je vandaag nog aan voor het Recruitment Tech Event 2024.
 
Let op, het event is voor 96% uitverkocht

Ontdek 7 november de recruitmenttechnologie van 2025 en verder 🚀
Info + aanmelden >
00
uren
00
minuten
00
seconden
Meld je aan voor het Recruitment Tech Event 2025 met early bird korting (verlengd!)

Ontdek 6 november de recruitmenttechnologie & AI van 2026 en verder 🚀
Info + aanmelden >
00
dagen
00
uren
00
minuten
Meld je aan voor het Recruitment Tech Event 2025 met early bird korting
Ontdek 6 november de recruitmenttechnologie & AI van 2026 en verder 🚀
00
dagen
00
uren
00
minuten
Meld je aan voor het Recruitment Tech Event 2025 met early bird korting
Ontdek 6 november de recruitmenttechnologie & AI van 2026 en verder 🚀
Info + aanmelden >
00
uren
00
minuten
00
seconden
Profiteer van 3=2-actie Recruitment Tech Event 2025 t/m 18 september a.s.

Ontdek 6 november de recruitmenttechnologie & AI van 2026 en verder 🚀
Info + aanmelden >
00
dagen
00
uren
00
minuten
Profiteer van 3=2-actie Recruitment Tech Event 2025 t/m 18 september
Ontdek 6 november de recruitmenttechnologie & AI van 2026 en verder 🚀
00
dagen
00
uren
00
minuten
Profiteer t/m 18 september van 3=2-actie Recruitment Tech Event 2025
Ontdek 6 november de recruitmenttechnologie & AI van 2026 en verder 🚀
Info + aanmelden >
00
uren
00
minuten
00
seconden
Meld je snel nog aan voor RTE25: Na 16 oktober stijgt ticketprijs met € 100,-

Ontdek 6 november de recruitmenttechnologie & AI van 2026 en verder 🚀

Info + aanmelden >
00
dagen
00
uren
00
minuten
Let op: Na 16 oktober stijgt RTE25 ticketprijs met € 100,-
Ontdek 6 november de recruitmenttechnologie & AI van 2026 en verder 🚀
00
dagen
00
uren
00
minuten
Meld je snel aan: Na 16 oktober stijgt RTE25-ticket met € 100,-
Ontdek 6 november de recruitmenttechnologie & AI van 2026 en verder 🚀
Info + aanmelden >
Geen resultaten
Bekijk alle resultaten
  • Home
  • Artikelen
  • Tech Event
    • Home
    • Aanmelden
    • Programma
    • Sprekers
    • Partners
    • Locatie
    • Terugblik RTE24
  • Meer events
    • Demo_Day 2025
      • Programma
      • Plattegrond
      • Leveranciers
      • Locatie
      • FAQ
    • Trend_Day 2025 (on demand)
    • Staffing Tech: Outlook 2025 (talkshow + e-book)
  • Awards
    • Vakjury
    • Voorwaarden
    • Veelgestelde vragen (FAQ)
    • Over de Recruitment Tech Awards
  • Benchmark 2026
    • Survey 2025
    • RT35
  • Leveranciers
    • Leverancier wijzigen
    • Leverancier toevoegen
  • Landscape
  • Agenda
    • Agenda item toevoegen

© 2015 - 2024 | Recruitment Tech Network | Europalaan 500 3526 KS UTRECHT Nederland