Terwijl steeds meer werkzoekenden ChatGPT gebruiken om vacatures te zoeken of carrièreadvies te krijgen, zet OpenAI nu een volgende stap: de lancering van ChatGPT Atlas, een nieuwe webbrowser met ChatGPT als ingebouwd startpunt. Het kan de manier waarop kandidaten vacatures vinden — en hoe organisaties via hun werkenbij-sites zichtbaar blijven — fundamenteel veranderen.
Van Google naar ChatGPT
Het is toch wel groot nieuws: Atlas, het laatste geesteskind van OpenAI-topman Sam Altman. Zeker ook voor recruitmentprofessionals. Want als ChatGPT het nieuwe zoekvenster wordt, dan verschuift ook de manier waarop werkzoekenden vacatures en werkgevers vinden. Volgens Geert-Jan Waasdorp, oprichter van Intelligence Group, is die verschuiving al in volle gang. “Voor steeds meer mensen is AI – lees: ChatGPT – hun startpunt op internet, in plaats van Google.”
Uit onderzoek van Intelligence Group blijkt bovendien dat ChatGPT inmiddels bij veel werkgevers een top-10-bron van verkeer naar hun werkenbij-site is. In sommige gevallen zelfs top-3. Waasdorp spreekt van een ongekend snelle adoptie: begin 2027 verwacht hij dat AI-systemen zoals ChatGPT tot 30% van alle baanoriëntatie voor hun rekening nemen.

Atlas versterkt trend
Met Atlas wordt ChatGPT niet alleen een zoekmachine, maar een persoonlijke assistent die meedenkt, samenvat, en direct handelt in de browser. De browser onthoudt context (mits de gebruiker dat toestaat) en kan taken uitvoeren via agent mode. Denk aan: het lezen en samenvatten van vacatureteksten, het vergelijken van werkgevers, of zelfs het voorbereiden van een sollicitatie. Atlas wordt dus een tussenlaag tussen de werkzoekende en het web zelf.
Van SEO naar GEO
De impact voor recruitment kan nauwelijks worden overschat. “De werkzoekende die ChatGPT goed gebruikt en een eigen agent aanmaakt, is vandaag de dag de winnaar”, zoals Waasdorp stelt. Maar wat als die agent jouw vacatures niet meer ‘ziet’?
Terwijl het járen ging (en gaat) over Google-vindbaarheid en Search Engine Optimization (SEO)-scores, lijkt Google-optimalisatie nu langzaam plaats te maken voor AI-optimalisatie. In andere woorden: wie AI-vriendelijke content heeft, wordt met een werkenbij-site zichtbaar. Wie dat niet heeft, verdwijnt voor de werkzoekende uit beeld.
Het draait er dus niet alleen meer om dat je je recruitmentsite optimaliseert voor Google, maar ook voor AI-modellen die antwoorden genereren. Generative Engine Optimization (GEO) in plaats van SEO, gericht op hoe LLM’s (zoals ChatGPT) jouw content gebruiken én citeren in hun antwoorden.
Van jobboard naar AI-hub
Waasdorp voorspelt dat deze AI-revolutie grote verschuivingen zal veroorzaken in het kanaallandschap. Jobboards, intermediairs en Google zullen terrein verliezen aan AI-platforms. 90% is zijn voorspelling. In andere woorden: tot 90% van de jobboards kunnen hun bestaansrecht verliezen tegen 2030, als ze zich niet aanpassen aan de nieuwe manier van werk vinden en matchen.
“Het spel verandert – en als je nu meebeweegt, is dat naar verwachting straks een gouden greep.”
Wie nu investeert in AI-vindbaarheid, maakt straks het verschil, concludeert Waasdorp. “Het spel verandert – en als je nu meebeweegt, is dat naar verwachting straks een gouden greep.”













