De volgende grote bombshell in ATS-land: Workday neemt Paradox over. Hoewel sommige analisten spreken over een platformconsolidatie, spreekt WorkTech-expert George LaRocque van ‘strategische fragmentatie’ die nieuwe mogelijkheden creëert voor concurrenten. In dit tweeluik: de gevolgen voor de recruitmenttech-markt én de impact voor de keuze tussen all-in-one HCM-suites en best-of-breed oplossingen.
189 miljoen kandidaatgesprekken
Het is druk in ATS-land. Na de overname van SmartRecruiters door SAP, is de volgende, grote overname nu een feit: Workday neemt Paradox over. Paradox is vooral bekend als de leverancier van Conversational AI-assistent Olivia. De overname is gebaseerd op concrete prestaties van Paradox in de ‘frontline recruitmentmarkt’, zoals het persbericht stelt.
“Paradox heeft meer dan 189 miljoen AI-ondersteunde kandidaatgesprekken gefaciliteerd en behaalt conversieratio’s van meer dan 70%, waarbij de time-to-hire kan worden teruggebracht tot slechts 3,5 dag. “Door Paradox’s candidate experience AI agent in Workday te brengen, geven we organisaties een slimmere, snellere én meer boeiende manier om contact te maken met kandidaten”, stelt Gerrit Kazmaier, Workday President Product & Technology.
‘Geen game over’
De overname versterkt de mogelijkheden van Workday in één segment van recruitment, maar laat andere gebieden open voor concurrentie, zo stelt WorkTech-analist George LaRocque. “Het is een slimme zet voor Workday, voor Paradox én voor de markt, maar het is geen game over. Het veld blijft dynamisch en de echte transformatie ontvouwt zich nog steeds.”
Paradox levert conversational AI voor kandidaatbetrokkenheid, geoptimaliseerd voor uurloon en grootschalige recruitment.
De overname creëert volgens LaRocque namelijk een tweedelige stack. “HiredScore (overgenomen in 2024) biedt AI voor search, matchen én rangschikken, vooral voor kenniswerkers. Paradox levert conversational AI voor kandidaatbetrokkenheid, geoptimaliseerd voor uurloon en grootschalige recruitment. Het resultaat is een onevenwichtige ervaring waarbij frontline kandidaten een strakke, conversational interface krijgen, terwijl knowledge worker workflows vastzitten aan Workday Recruiting’s legacy UX.”
SAP en Greenhouse reageren met volledige oplossingen
Concurrent SAP koos dus voor een andere route met de overname van SmartRecruiters, wat volgens LaRocque ‘een unified hiring platform’ levert voor beide segmenten: zowel kenniswerk als frontline functies. “SmartRecruiters brengt native conversational AI, configureerbare workflows en recruiter-vriendelijke User Experience (XP), allemaal geïntegreerd in SAP’s eigen SuccessFactors ecosysteem.”
Ook Greenhouse heeft zich volgens LaRocque officieel in de ‘enterprise-tier’ gepositioneerd: Met de introductie van MyGreenhouse en Real Talent (voor fraudedetectie) richt Greenhouse zich op XP-gedreven recruitment voor knowledge workers op schaal.
De rol van frontline hiring als katalysator
LaRocque wijst op frontline hiring als de belangrijkste drijfveer achter marktbewegingen. “Het afgelopen jaar heb ik herhaaldelijk gesteld dat het frontline én large scale hiring de meest waarschijnlijke katalysator zou zijn voor consolidatie, innovatie en strategische verschuivingen in de recruitmenttech-wereld. De Workday-Paradox en SAP-SmartRecruiters overnames laten dat nu in de praktijk zien.”
“Dit is waar het kandidatenvolume het hoogst is, waar tekortkomingen in de candidate expaerience het duidelijkst zichtbaar zijn, waar AI, automatisering en mobiel-first ontwerp direct rendement opleveren, en waar verouderde systemen er niet in zijn geslaagd bij te blijven.”
Nederlandse context: AFAS en andere spelers onder druk
De ontwikkelingen hebben ook gevolgen voor de Nederlandse markt. Mark van Assema van HR Tech Arena voorspelt vergelijkbare bewegingen. “Nu SAP deze stap neemt, is de vraag wat de andere HCM-suitespelers gaan doen. Op wereldniveau hebben we het dan over bijvoorbeeld Workday, Oracle en Cornerstone, en binnen Nederland bijvoorbeeld over AFAS.”
Van Assema wijst op het kernprobleem. “Zij kampen allemaal met een vergelijkbare situatie: zij focussen op het talentmanagement deel van hun suite en niet op recruitment. Dat levert ze ook geen tevreden recruitmentgebruikers op.”
“Het feit dat SAP en andere partijen een ‘HCM-suite’ hebben, betekent niet dat alle losse tools in die suite dus ook naadloos op elkaar aansluiten.”
Van Assema voorspelt daarom meer overnames in de komende jaren, met Greenhouse, Phenom of Radancy als mogelijke kandidaten. Voor organisaties zorgen deze ontwikkelingen dat de keuze voor recruitmenttechnologie eigenlijk alleen maar complexer wordt. “Het feit dat SAP en andere partijen een ‘HCM-suite’ hebben, betekent niet dat alle losse tools in die suite dus ook naadloos op elkaar aansluiten.”
Nieuwe kansen voor ‘Ashby’ en ‘Gem’
De fragmentatie creëert ook ruimte voor opkomende, relatief onbekende ATS-leveranciers, zoals Ashby en Gem. “Ashby heeft zijn ATS-mogelijkheden snel heeft uitgebreid, met geavanceerde automatisering, AI-ondersteunde kandidaatevaluatie en zeer aanpasbare interviewplanning. En Gem, heeft zijn technologie-stack verbreed om de kernfunctionaliteit voor applicant tracking systemen te bevatten.”
Employ (het samenwerkingsverband van Jobvite, Lever en JazzHR) introduceerde deze week tevens een AI Companion-raamwerk, met zelfstandig werkende AI voor de hele recruitmentcyclus. “Met de benoeming van Chief Product Officer Dara Brenner tot CEO geeft het bedrijf het signaal af dat het inzet op een productgerichte groeistrategie en ambities heeft in de enterprise-markt”, aldus LaRocque.
Blijf op de hoogte met e-mail update
Deel twee lees je volgende week op Recruitment Tech. Blijf op de hoogte met de e-mail update die iedere week verschijnt (in juli en augustus 1 keer per maand). Het laatste nieuws, interviews en video’s over recruitment en technologie. En uiteraard alle informatie over het jaarlijkse Recruitment Tech Event, de Recruitment Tech Awards en Demo_Day.