Het in Helsinki-gevestigde Jobilla heeft €6 miljoen aan extra financiering veiliggesteld. Met het nieuwe wil het bedrijf de marktpositie in Europa verder versterken. “AI lost niet alle uitdagingen op waarmee recruiters en HR-afdelingen worden geconfronteerd, maar het kan de tijd en kosten die gepaard gaan met het beheren van een wervingscampagne aanzienlijk verminderen”, stelt Henri Nordström, CEO van Jobilla.
Efficiëntere wervingscampagnes met AI
De investering gaat gepaard met de lancering van een aantal nieuwe AI-tools, die beloven de tijd voor het opzetten én uitvoeren van wervingscampagnes met minstens 50% te verminderen. Door het automatiseren van arbeidsintensieve taken, zoals het maken van vacatureteksten, content voor landingspagina’s én e-mailconcepten, evenals het screenen van kandidaten, stelt het platform recruiters in staat zich te concentreren op het identificeren en aantrekken van de beste kandidaten.
“Met onze nieuwe tools hebben we veel van de vervelende taken die het wervingsproces vertragen geëlimineerd, waardoor teams zich kunnen concentreren op het selecteren van de beste kandidaten uit een al sterke pool.”
Een opvallende functie is de AI-gestuurde lokalisatie, die content op moedertaalniveau genereert in meerdere talen. Dit zorgt ervoor dat wervingscampagnes effectief resoneren met doelgroepen in verschillende regio’s, zonder de noodzaak van handmatige vertalingen. “AI lost niet alle uitdagingen op waarmee recruiters en HR-afdelingen worden geconfronteerd, maar het kan de tijd en kosten die gepaard gaan met het beheren van een wervingscampagne aanzienlijk verminderen”, stelt Henri Nordström, CEO van Jobilla. “Met onze nieuwe tools hebben we veel van de vervelende taken die het wervingsproces vertragen geëlimineerd, waardoor teams zich kunnen concentreren op het selecteren van de beste kandidaten uit een al sterke pool.”
Financiering voor internationale groei
Maar het hoofdnieuws: de €6 miljoen die het bedrijf aan additionele financiering heeft opgehaald om zijn internationale expansie te versnellen. Matti Vikkula, een ervaren bestuurder met een achtergrond bij PwC en momenteel CEO van Biokraft International AB, is toegetreden tot Jobilla als voorzitter van de raad van bestuur. “Het nieuw opgehaalde kapitaal zal worden ingezet voor de verdere ontwikkeling van Jobilla’s AI-gedreven platform en het versterken van de marktpositie in Europa”, zo meldt het bedrijf.
Verbeteren van kandidaatbetrokkenheid
Eén van de grootste uitdagingen bij het werven van talent is het stimuleren van geschikte kandidaten om te reageren op openstaande vacatures. Volgens Jobilla’s gegevens zijn veel gekwalificeerde professionals al ergens anders aan het werk en niet actief op zoek naar een nieuwe baan, wat hen lastiger bereikbaar maakt.
Het screeningsproces van Jobilla is zo ontworpen dat kandidaten inzicht krijgen in hoe goed ze bij een functie passen. Dit gebeurt via gerichte vragenlijsten.
Om dit probleem aan te pakken, maakt Jobilla gebruik van AI-tools die gepersonaliseerde wervingscampagnes opzetten. Deze campagnes spreken kandidaten direct aan in hun eigen taal en binnen hun culturele context, wat hun interesse vergroot. Daarnaast is het screeningsproces van Jobilla zo ontworpen dat kandidaten inzicht krijgen in hoe goed ze bij een functie passen. Dit gebeurt via gerichte vragenlijsten, waardoor kandidaten geïnformeerd worden zonder dat er druk ontstaat om meteen te solliciteren.
Toekomstperspectief
Jobilla voert momenteel jaarlijks meer dan 8.000 wervingscampagnes uit in meer dan 50 landen. In 2022 werd Jobilla door G2 uitgeroepen tot het beste recruitmentmarketingplatform. In de Benelux. opereert het bedrijf onder CEO Selma Stevense-Bakker. “Jobilla is een recruitment marketing platform dat sociale media en de beste marketing strategieën gebruikt om bedrijven te helpen om zowel niet-werkzame als werkzame kandidaten te bereiken, werven, activeren en rekruteren”, vertelt ze in een uitzending van de Recruitment Tech Monthly eerder dit jaar. “Eigenlijk is Jobilla een recruitmentoplossing, van het begin tot het eind, om het proces zo makkelijk mogelijk te maken.”
“Jobilla is een recruitmentoplossing, van het begin tot het eind, om het proces zo makkelijk mogelijk te maken.”
“Laagdrempeligheid staat hierin centraal. Kandidaten vullen in 2,5 minuut even een enquête in op hun mobiel. Klanten krijgen een helder overzicht van hun candidate pipeline én begeleiding in het recruitmentproces. Gedurende een recruitmentcampagne stuurt Jobilla bij waar nodig en aan het eind evalueren we ter samenvatting voor de klant en het testen van onze methodes.”