Bijna de helft van de werkende Amerikaanse baanzoekers (49%) is van mening dat AI-tooling die worden gebruikt in wervingsprocessen, meer bevooroordeeld zijn dan hun menselijke tegenhangers. Tegelijkertijd blijkt uit het onderzoek dat 39% van de huidige baanzoekers AI-hulpmiddelen heeft gebruikt om te helpen bij het solliciteren naar een baan
AI mét regels
Die uitslag komt uit de meest recente online enquête van de American Staffing Association Workforce Monitor, uitgevoerd door The Harris Poll. Enkele weken geleden heeft de Amerikaanse Equal Employment Opportunity Commission (EEOC) richtlijnen heeft uitgebracht over hoe AI kan worden geïntegreerd in een banenzoektocht, mét inachtneming van de Civil Rights Act van 1964 en de Americans with Disabilities Act.
Wantrouwen hoger bij actieve baanzoekers
Het wantrouwen is hoger bij individuen die actief betrokken zijn bij het zoeken naar werk. Onder degenen die ten minste overwegen om van baan te veranderen, gelooft 43% dat AI-wervingshulpmiddelen meer bevooroordeeld zijn dan mensen, in vergelijking met slechts 29% van degenen die geen onmiddellijke plannen hebben om van baan te veranderen.
Tegelijkertijd blijkt uit het onderzoek dat 39% van de huidige baanzoekers AI-hulpmiddelen hebben gebruikt om te helpen bij het solliciteren naar een baan.
Tegelijkertijd blijkt uit het onderzoek dat 39% van de huidige baanzoekers AI-hulpmiddelen heeft gebruikt om te helpen bij het solliciteren naar een baan. “Baanzoekers kunnen zich op hun gemak voelen bij het gebruik van kunstmatige intelligentiehulpmiddelen in hun zoektocht naar werk, maar dat betekent niet dat ze vertrouwen hebben in AI om eerlijke aannamebeslissingen te nemen”, zei Richard Wahlquist, CEO van de ASA.
Transparantie een must
Naarmate AI-hulpmiddelen breder worden ingezet, is transparantie een must, ziet Wahlquist. “Het is cruciaal dat wervingsmanagers werken aan het vergroten van transparantie en verantwoording in hun wervingsprocessen en hulpmiddelen gebruiken die voldoen aan de huidige en opkomende anti-bias normen. Het is ook van cruciaal belang dat beleidsmakers en technologen doordachte maatregelen overwegen om de bias in AI-wervingsystemen te verminderen.”