Personeel wordt steeds vaker gescreend in het recruitmentproces óf tijdens een dienstverband. Validata Group meldt een stijging van 21% ten opzichte van 2022.
Screening in de lift
Het gemiddelde aantal screeningsaanvragen per maand steeg in 2021 van ruim vierduizend (4118) in 2021 naar 5000 aanvragen per maand in 2022: een stijging van 21%. Deze stijging zette door in de eerste zes maanden van het huidige kalenderjaar, waar het gemiddelde per maand op ruim 5700 screenings ligt, een toename van 14,3% ten opzichte van 2022.
De inhoud van een screening verschilt per sector en organisatie en bestaat bijvoorbeeld uit een check of een werknemer wel de juiste diploma’s op zak heeft en geen grote financiële schulden heeft, de werkervaring correct is opgegeven en of de werknemer een strafrechtelijk verleden heeft. “De screening van kandidaten en medewerkers zit in de lift, al jarenlang, en opvallend is dat een krappe arbeidsmarkt daar op geen manier een rem op zet”, zegt Harm Voogt, CEO van Validata.
Steeds meer eigen mensen gescreend
Het gemiddelde aantal screenings per maand nam over 2022 het meeste toe in de zakelijke (+47,7%) en financiële (+45,3%) dienstverlening. In het eerste half jaar van 2023 is dit wederom toegenomen, tot gemiddeld 1618 screenings per maand in de financiële sector (+5%) en 1538 (+24,5%) in de zakelijke sector.
In 2022 en begin 2023 is binnen de zakelijke dienstverlening te zien dat werkgevers steeds meer hun eigen mensen blijven screenen. Uit de cijfers blijkt over het algemeen een duidelijke toename van deze zogenoemde in-employment screening. Oftewel: de herhaaldelijke screening van werknemers in dienstverband, in tegenstelling tot screening van nieuwe medewerkers voorafgaand aan het dienstverband. In 2022 maakte dit aantal screenings 3,8% uit van het totaal. In 2023 tot op heden al 10,7%.
Wet- en regelgeving als stimulator
De belangrijkste oorzaak? De verantwoordelijkheid vanuit wet- en regelgeving, ziet Validata. “Werkgevers hebben meer de behoefte om risico’s af te dekken. Herhaaldelijke screening is daar de oplossing voor. De werkgever besteedt dit vanwege de steeds complexere wet- en regelgeving ook steeds vaker uit. Dit verklaart dus ook de groei van de screeningmarkt”, aldus Voogt.
“Werkgevers hebben minder zicht op hun werknemers en screening is een bevestiging dat zij wel de juiste kandidaat hadden gekozen.”
“Over het algemeen kan de groei in screenings ook verklaard worden door het aantal thuiswerkers, dat weliswaar niet zo hoog is als in 2021, maar nog steeds significant is. Thuiswerken hoort er nu bij. Werkgevers hebben minder zicht op hun werknemers en screening is een bevestiging dat zij wel de juiste kandidaat hadden gekozen. Het screenen van mensen die op afstand werken zal toenemen.”
Screening uitzendsector neemt toe
Ook in de uitzend, detacheer & payrollingsector is er een stijging waarneembaar van +10% ten opzichte van 2022. “Dit is opvallend, omdat de economie juist wat is afgevlakt de afgelopen tijd”, ziet Voogt. “Dat betekent meestal ook minder werk voor bijvoorbeeld uitzendbureaus. Het aantal screenings is hier juist toegenomen. Dat zegt vooral wat over de aard van de klanten achter deze sector.”
“Dat zijn wederom klanten binnen de financiële dienstverlening zoals banken, die hun eigen mensen ‘op orde hebben’ en de screening van externen pas daarna organiseren, via de leverancier een uitzendadres. Dit gebeurt steeds meer; de screening van externen is inmiddels net zo belangrijk.”