Als recruiter moet je topkandidaten aantrekken om jouw organisatie vooruit te helpen. Niet alleen kan het vinden van deze kandidaten jou een concurrentievoordeel opleveren, maar door het juiste talent aan te trekken kan jouw organisatie ook aantrekkelijker worden voor jouw klanten. Sourcing is in een krappe arbeidsmarkt een van de sleutels tot jouw recruitmentstrategie en kent eigenlijk alleen maar voordelen. Als je nog niet zeker bent over wat sourcing is, wat het verschil met recruitment is en welke rol sourcing tools kunnen spelen, dan vind je in dit artikel de antwoorden.
Wat is sourcing?
Sourcing van kandidaten gaat over het actief zoeken van kandidaten. Het gaat om het zoeken en benaderen van de juiste persoon op het juiste moment, met als doel de vacatures van jouw organisatie in te vullen. Vandaag de dag hebben we het vooral over online sourcing, maar je kan ook offline kandidaten sourcen, bijvoorbeeld op een congres.
Talent sourcing is ideaal om de 70% van de kandidaten die passief op zoek is naar een baan te bereiken. Door gebruik te maken van recruitment sourcing methoden, ben je in staat om jouw kandidatenbestand te verbreden en passieve werkzoekenden in beweging te krijgen. Zelfs als je je richt op het aantrekken van actieve werkzoekenden, dan nog is het belangrijk om een oogje te houden op passieve werkzoekenden. Zeker in een krappe arbeidsmarkt.
Wat doet een sourcer?
De belangrijkste werkzaamheden van een sourcer zijn:
- Passieve kandidaten vinden
- Inzicht krijgen in de toekomstige werkgelegenheidsbehoeften van het bedrijf
- Interesse wekken in het bedrijf als werkgever
- Het eerste contact leggen met potentiële kandidaten
- Netwerken
- Veel aandacht besteden aan diversiteitsdoelstellingen
- Ervoor zorgen dat onbewuste vooroordelen uit het selectieproces worden verwijderd
Wat is het verschil tussen recruiters en sourcers?
Het belangrijkste verschil tussen recruiters en sourcers is dat recruiters in essentie het recruitmentproces managen (intake en relatie onderhouden met vacaturehouder, sollicicatiegesprekken en aanname). Sourcers identificeren, kwalificeren en benaderen passieve kandidaten (zit tussen intake en sollicitatiegesprekken in).
Hoe werkt sourcing?
In het sourcingproces gaat de recruiter proactief op zoek naar veelbelovend talent en geschikte kandidaten die een vacature kunnen invullen. Het houdt in:
- Verzamelen van cv’s en documenten van sollicitanten
- Uitvoeren van pipelining-activiteiten
- In het oog houden van de belangrijkste metrics met betrekking tot sourcing
Een deel van dit proces kan bestaan uit het vooraf screenen van sollicitanten aan de hand van criteria in het profiel of de vacaturetekst. Een rol als talent sourcing houdt ook in dat je de ideale plaatsen moet kennen om kandidaten te zoeken. Typische talent sourcing bronnen zijn:
- Kandidaatreferenties die eigen medewerkers je kunnen geven
- LinkedIn en andere sociale media
- CV-databases van vacaturebanken
- Zakelijke evenementen
Sourcing tools
Sourcing tools zijn softwaretoepassingen die recruiters helpen om proactief potentiële werknemers te vinden door te zoeken in online profielen, cv’s of andere gegevens over kandidaten. Sourcing tools kunnen ook helpen bij het verzamelen van informatie over potentiële kandidaten en het contact leggen met hen. Naast speciale sourcing tools die recruiters helpen om kandidate online te vinden en te benaderen kun je ook denken aan candidate relationship management (CRM) en een recruitmentsysteem. Op de Recruitment Tech Landscape en op Recruitmenttech.nl/leveranciers vind je een overzicht van sourcing tools met een kantoor in de Benelux.
Voordelen van het gebruik van sourcing tools
Je zult merken dat er veel voordelen zijn aan het gebruik van sourcing tools voor talent sourcing. Bovenaan de lijst staat dat ze talent sourcing sneller en meer georganiseerd maken. Andere voordelen zijn dat:
- Kandidaten via sourcing veelal minder geld kosten
- Kandidaatgegevens makkelijker en sneller zijn te analyseren
- Jouw werkgeversmerk positief wordt beïnvloed
Als het gaat om het verbeteren van de merkreputatie, verhogen talent sourcing tools de candidate experience. Een positieve kandidaatervaring betekent dat zelfs als je een bepaalde kandidaat niet aanneemt, hij of zij positief over jouw merk zal praten met anderen. Mits je uiteraard op een nette manier kandidaten benadert uiteraard.
Optimaliseer sourcen van talent
Sourcen is veel meer dan alleen een Inmail versturen via LinkedIn of een ‘boolean search’ in Google. Tijdens de twee daagse opleiding ‘Optimaliseer sourcen van talent’ op 30 maart en 6 april 2022 leer je direct meer juiste kandidaten te vinden en verleiden met een toegankelijke en kandidaatgerichte sourcingsaanpak. Kijk voor meer informatie op de website van de Academie voor Arbeidsmarktcommunicatie.