Jouw recruitmentsite of vacature op jobboards is vaak de eerste indruk die een kandidaat heeft met jouw organisatie. Het is dus belangrijk dat de kandidaten niet afhaken op dit deel van het sollicitatie proces. Expert Hans van Xapax ging hier dieper op in in zijn Tech Talk tijdens Demo_Day Online 2020.
Recruitment funnel
Wanneer kandidaten jouw recruitmentsite bezoeken dan wil je dat weten hoe vaak dit gebeurt en dan wil je dit makkelijk kunnen meten. Alles dat valt onder het aantrekken van kandidaten kan geplaatst worden in de recruitment funnel. Niet elke potentiële kandidaat gaat vanboven in de funnel beginnen bij de website voor algemene bezoekers. Bij het inschakelen van jobboards kan je kandidaten laten binnenkomen op je sollicitatiepagina, dit reduceert de aantal stappen die de kandidaat moet doen maar maakt de volledige funnel mogelijk ingewikkelder. Het belangrijkste is dat er bij elke stap zo weinig mogelijk kandidaten afvallen.
Strategische aanpak
Met een goede strategische aanpak weet je aan welke knoppen je kunt draaien om je resultaten te behalen. in dit geval, zoveel mogelijk kandidaten op jouw recruitmentwebsite krijgen, houden en laten solliciteren. Dit is mogelijk wanneer je jouw funnel omdraait met reversed engineering en bekijkt wat er beter kan. De basis focus moet liggen op je websitebezoekers, je investeringen in jobboards en je recruitment automatisering. Dit zijn de knoppen waar je aan kunt draaien om een op een strategische manier met je recruitment om te gaan, legt Hans van Xapax uit in onderstaande video.
Over Hans Scheers
Hans Scheers heeft jarenlang in de detacheringswereld gewerkt en helpt nu, als zelfstandig ondernemer bij Xapax, op zijn eigen en nuchtere manier bedrijven bij het verbeteren van hun recruitment. Xapax staat voor ‘uitzicht’. Zicht op een gezonde groei van een bedrijf. Met de juiste positionering en met het juiste personeel. Hans richt zich met zijn activiteiten op het geven van marketing advies en recruitment advies. Hij ondersteunt bedrijven op het gebied van marketing en communicatie, het bouwen van een (werkgevers)merk en het inrichten van de processen om de juiste medewerkers te werven. Niet vanuit luchtfietserij, maar met Zeeuwse nuchterheid stap voor stap richting de ‘stip op de horizon’.
Demo’s gemist tijdens Demo_Day?
Begin juni vond Demo_Day 2020 Online plaats, hét event om je concreet te oriënteren op de technologie om jouw recruitment te boosten. Er waren meer dan dertig leveranciers van recruitmenttechnologie aanwezig om hun product aan je te tonen. Deze demo’s kijk je hier eenvoudig en gratis terug.