Recruitment Tech Awards 2015

Tijdens het Recruitment Tech Event 2015 zijn twee Awards uitgereikt. Eén aan Connexys in de categorie ‘Best tooling’, voor de meest innovatieve recruitment tool en één aan het CAK in de categorie ‘Best case’, voor de meest effectieve praktijkcase waarbij recruitmenttechnologie een belangrijke rol heeft gespeeld. De winnaars ontvingen een award, een jaar lang mogen dragen van de titel en uitgebreide media-aandacht en prijzenpakket t.w.v. € 2.500,-. Exclusief partner van de Recruitment Tech Awards 2015 was Compagnon.

Categorie ‘Best tooling’ 2015

Bekijk in de tabbladen de genomineerden in de categorie ‘Best tooling’ 2015:

Connexys – Talent Marketing Activity Manager WINNAAR

Maak eenvoudig verschillende talentpools aan en bepaal wat de contactfrequentie wordt met de verschillende personen in de talentpool. De recruiter heeft hiermee de mogelijkheid om zelf te bepalen hoe intensief het contact is met welke groep. De talentpool kan vervolgens gekoppeld worden aan online marketing oplossingen.

De Talent Activity Manager wordt gezien als de stap naar online marketing voor recruitment. Veel recruiters weten dat het vak verschuift naar online marketing, maar hebben geen idee wat dit gaat betekenen voor de invulling van hun job. Hiermee zetten zij de trend naar dit nieuwe vakgebied.

Waarom winnen?

Omdat de Talent Marketing Activity Manager als enige tool in de markt de recruiter van nu helpt om zijn stap te zetten naar de toekomst. Gebaseerd op de technologie van Salesforce en daarmee te koppelen aan honderden intelligente apss, biedt deze tool recruiters een scala van mogelijkheden om een betere en consequente relatie met klanten/prospects en kandidaten te onderhouden, een eenvoudige overdracht van geplande activiteiten te doen en een eerste belangrijke stap te zetten naar online marketing voor recruitment, teneinde meer plaatsingen te kunnen realiseren.

Cloudwatch Talent Management Intelligence

Recruitmentdata uit verschillende systemen en bronnen worden gecombineerd en inzichtelijk gemaakt via een interactief web based dashboard. In dit dashboard zijn alle HR processen, waaronder recruitment in één klik inzichtelijk in de web browser en via native apps op alle mobile devices. De organisatie krijgt hiermee inzicht in de effectiviteit van HR, waaronder de recruitmentprocessen. Alles omtrent het recruitmentproces kan gemeten worden en d.m.v. grafieken inzichtelijk worden gemaakt.

Waarom winnen?

HR processen zijn over het algemeen zeer lastig om uit te drukken in kosten en baten. Met dit dashboard wordt dat een stuk makkelijker. Daarbij is ook gebruik gemaakt van de laatste en nieuwste technologieën. Alle afdelingen binnen de organisatie kunnen de tool begrijpen en gebruiken voor hun eigen specialisatie.

Recrout

Recrout is een innovatieve online selectietool om werkgevers te helpen de beste sollicitanten te selecteren op basis van psychologische kenmerken zoals talent en competenties. De software helpt organisaties om volledig geautomatiseerd alle sollicitaties af te handelen en op basis van hun algoritmes te bepalen welke kandidaten wel/niet geschikt zijn voor de functie en welke kandidaten wel/niet passen binnen de bedrijfscultuur.
Alles gebeurt online. Bespaart enorm veel kosten en kostbare uren. Je krijgt in een vroeg stadium veel betere data terug van kandidaten, betere matches en voorkomt onnodige mismatches.

Waarom winnen?

We zijn een startup met een missie om het recruitmentproces te verbeteren. We vinden het niet meer van deze tijd, dat we met alle wetenschap en technologie die we hebben, dat mensen nog steeds worden uitgesloten op geselecteerd op basis van een velletje papier.

Categorie ‘Best case’ 2015

Bekijk in de tabbladen de genomineerden in de categorie ‘Best case’ 2015:

CAK – Geïntegreerd online assessment Klant Contact Center WINNAAR

Doel: het werven van kwalitatief goede kandidaten

Het CAK heeft een online assessmenttool gericht op contact center agents geïntegreerd in het recruitmentsysteem en de recruitmentsite. Daarbij is een koppeling gemaakt met hun werkenbij-site en ATS, zodat ze zonder extra CMS van Harver kunnen werken. De drempel van een test van anderhalf uur is voldoende om goed gemotiveerde kandidaten binnen te krijgen. De tool stelt controlevragen waardoor minder kandidaten op randvoorwaarden uitvallen. En de testresultaten geven een goed beeld van de kandidaat en de kans op een goede match. Dit allemaal als basis voor een goed eindgesprek.

Resultaat

Resultaat: Eerder 300 sollicitanten, nu 62. Eerder 70 kandidaten op eerste gesprek, nu 29. Eerder 28 kandidaten op eindgesprek, nu 17.

Per instroom van 1 trainingsgroep van 14 kandidaten, voor implementatie tooling:

      • 300 sollicitanten. Werden voornamelijk afgewezen op cv & brief (voornamelijk gebrek aan relevante ervaring of ontbrekende motivatie(brief)) of randvoorwaarden
      • 70 kandidaten op eerste gesprek.
      • 28 kandidaten op eindgesprek.

Nu:

      • 62 sollicitanten. Afwijzingen onderbouwd op basis van testresultaten.
      • 29 kandidaten op eerste gesprek.
      • 17 kandidaten op eindgesprek.

Waarom winnen?

Het gaat hier niet alleen om het succesvol inzetten van techniek, maar om het succesvol integreren van techniek in het recruitment-applicatielandschap en recruitmentproces. Recruitment is ook candidate experience en het bedienen van de hiringmanager. In deze casus versterkt de tooling en de koppeling dit allemaal.

ABN AMRO: IT-ers werven met insights, marketing en data

Doel: werven van 200 IT vacatures, wetende dat ABN AMRO 4 jaar niet op de arbeidsmarkt heeft geworven en ook niet gepercipieerd wordt als IT-werkgever.

Door middel van diepte-interviews en het uitzetten van een survey leerden zij meer over drijfveren, interesses en online gedrag. Dit als basis voor de hele campagne. Vervolgens is met een keyword-onderzoek middels programmatic buying content uitgeserveerd op interessante platformen. Met retargetting zijn meerdere boodschappen uitgezonden en tot call2action kunnen brengen. Op Social Media is content getarget uitgezet en de eerste dialoog gevoerd. De combinatie van doelgroepinsight, marketingactiviteiten en realtime datamanagement zorgt voor een nieuwe effectieve manier van werven.

Resultaat

      • 60% invulling van de wervingsvraag
      • 1,4 mio impressies in de media uitgeserveerd
      • 2,2 mio impressies op social (getarget onder IT profielen) gerealiseerd
      • op sociaal een engagement ratio van gemiddeld 1,5% t.o.v. 0,8% in niet-campagne periode
      • 10 keer meer unieke bezoekers op de landingspagina ontvangen
      • 5 keer meer bezoekers op de vacatures ontvangen
      • verdubbeling aantal sollicitaties op de vacatures ten opzichte van een niet-campagne periode
      • 2 keer meer aannames t.o.v. niet campagne-periode

Waarom winnen?

Dit is een voorbeeldcase hoe je succesvol en kostenefficiënt recruitment, doelgroepeninsights, marketing, data en tools kunt inzetten. Daarbij heeft de techniek, dialoog met de doelgroep en interpretatie van data bijgedragen tot het succes van de werving.

Video

.

Alliander – Verbind je met Alliander (quiz)

Doel: het ontwikkelen van een communicatie product dat voor de doelgroep Trainees in préwerving kan worden ingezet

Het is een online/mobiel product in de vorm van een presentatie/quiz dat aansluit bij deze jongeren doelgroep en zorgt tijdens werving bijeenkomsten voor meer interactie met en tussen de deelnemers. Tevens wordt informatie en gevoel over de organisatie en het werk in de vakgebieden op een prikkelende manier overgebracht.

Resultaat

In juni eerste uitvoering van deze quiz tool. Succesvol. De presentatie wordt nog interactiever door deze quiz, doordat deelnemers meer kunnen beleven hoe het is om bij Alliander te werken. De presentator vertelt nog steeds zijn/haar eigen verhaal, de quizvragen stimuleren meer interactie met elkaar en met de presentator. Alliander laat beleven dat samenwerking in de organisatie voorop staat. Gemiddeld 20 deelnemers per quiz. Maar kan van 4-100+ deelnemers. Wordt 9-12 keer per jaar ingezet dus bereik van 180-240 deelnemers (trainees). Dit najaar wordt de quiz veel ingezet. Liander gaat meten hoeveel sollicitaties, gesprekken en indiensttredingen volgen uit trainee deelnemers van de quiz. Situatie vooraf: zend presentatie middels ppt dat niet interessant werd ervaren.

Waarom winnen?

Dit format is een mooi voorbeeld voor een nieuwe manier van je verhaal vertellen. Niet alleen zender – ontvanger gestuurd, maar de ontvangers laten participeren en beleven. Je krijgt zo niet alleen informatie, maar ook een gevoel bij een organisatie. Precies dat wat ze als organisatie willen overbrengen.

Video

Awards Nieuws

Foto’s 2015