In de krappe arbeidsmarkt van nu kun je voor het werven van toptalent niet zonder een top employer branding strategie. Het bouwen van zo’n strategie kost je wel enige tijd en middelen om het goed te doen. Leren van de fouten van anderen kan jou veel tijd en geld besparen. In dit artikel ontdek je wat de 3 meest gemaakte fouten zijn die organisaties maken op het gebied van employer branding zodat jij deze kunt vermijden.
3 te vermijden fouten
Hieronder vind je de 3 te vermijden fouten op het gebied van employer branding:
1. Mensen kiezen voor de organisatie-identiteit, niet voor het logo
Hoe mooie jouw huisstijl, logo en pay-off ook is, het succes met employer branding hangt niet af van een mooi logo of slagzin, maar van waar je voor staat en wie je bent. Focus je dus eerst op het creëren van een duidelijke, waardevolle missie.
Een missie zorgt ervoor dat iedereen weet waar je voorstaat – het omvat de doelstellingen en drijfveren van je organisatie Hierdoor trek je de juiste medewerkers én klanten aan.
“People don’t buy what you do; they buy why you do it. And what you do simply proves what you believe.”
Simon Sinek, bestseller auteur ‘start with why’
Organiseer een meeting om je missie te definiëren als deze er nog niet is of te updaten indien nodig. Hier zijn alvast enkele vragen waarmee jij een sterke en overtuigende missie identificeert:
- Waarom bestaat onze organisatie?
- Welke maatschappelijke waarde willen we toevoegen?
- Hoe willen we dat mensen over ons denken?
- Hoe willen we voor onze werknemers zijn?
Een tip: hou het niet bij enkele oppervlakkige antwoorden. Graaf dieper. Enkel dan creëer je een waardevol en doordachte missie.
2. Ga voor gedeelde waarden in plaats van nice-to-haves
Een barista, pingpongtafel op kantoor, een zitzak als bureaustoel, reisjes met de collega’s en een wekelijkse VriMaBo op vrijdag. Het zijn voorbeelden van nice-to-haves in je organisatie. Maar, ze zijn geen fundering om je cultuur op uit te bouwen. Eerder een mooi uithangbord.
Je prioriteit moet zijn om een warme werkplek te creëren. Het gaat over hoe je dagelijks omgaat met elkaar, en welke gedeelde normen en waarden belangrijk zijn. Zolang je medewerkers niet het gevoel hebben dat ze thuishoren in de omgeving die jij voor ze schept, zullen je meeste ideeën mislukken. Als ze het gevoel hebben dat ze gehoord worden en ertoe doen, stijgt de productiviteit en tevredenheid.
Dus vraag jezelf af: hebben je medewerkers echt een barista of nieuwe pingpongtafel nodig? Of eerder aan een maandelijks feedbackmoment om over hun werkzaamheden, ambities en gevoelens binnen het bedrijf te praten?
3. Je employer brand is dynamisch, niet statisch
Je missie staat klaar en de waarden en normen van je organisatie zijn gedefinieerd. Uiteraard ben je dan niet klaar. Je employer brand is niet voor altijd. Het evolueert mee met veranderende waarden en normen, nieuwe medewerkers en de huidige economische en maatschappelijke omstandigheden.
Evalueer dus regelmatig of je employer brand nog in lijn ligt met de huidige realiteit. Ga bijvoorbeeld elk half jaar in gesprek met je medewerkers en je klanten. Hierdoor kan je nauwgezet evalueren en waar nodig bijsturen.
Zo bouw jij een sterk employer brand
Laten we het recept voor een succesvol employer brand samenvatten:
- Ontwikkel een sterke bedrijfsmissie.
- Ga met je medewerkers in gesprek en creëer gedeelde waarden en normen.
- Evalueer consistent of je employer brand nog in lijn ligt met de huidige realiteit.
Door: Social Seeder