Op zoek naar een nieuw ATS, óf benieuwd hoe jouw ATS scoort in een onafhankelijke analyse? Gartner heeft met de ‘Magic Quadrant for Talent Acquisition (Recruiting) Suites’ alle ATS’en onder de loep genomen. In dit artikel zetten we de leiders op een rij: Avature, Oracle, SmartRecruiters en Workday.
Consolidatie op komst in ATS-land
De ATS-markt ontwikkelt zich razendsnel. Gartner verwacht dat tegen 2027 de recruitmentmarket verder zal consolideren, met 20% minder aanbieders in de talent acquisition-markt.
Gartner verwacht tegen 2027 20% minder aanbieders in de talent acquisition-markt.
“Het selecteren van een leverancier moet uiteindelijk gebaseerd zijn op hoe goed deze aansluit bij de specifieke functionele én technische vereisten van jouw organisatie, evenals de bredere bedrijfsdoelstellingen”, zo stellen Gartner-onderzoekers. “Een zorgvuldige evaluatie van de wervingsbehoeften, groeiplannen én technologische vereisten blijft de sleutel tot een succesvolle ATS-implementatie.”
Vier koplopers domineren de markt
In het Leaders-kwadrant noemt Gartner vier leveranciers die zowel in uitvoeringskracht als toekomstvisie uitblinken: Avature, Oracle, SmartRecruiters én Workday. “Deze spelers onderscheiden zich door hun vermogen om complexe, multinationale wervingsbehoeften aan te pakken en hun vooruitstrevende investeringen in AI-gedreven innovaties”, zo stelt Gartner in het bijgesloten rapport.
1. Avature: configuratiekampioen met AI-achterstand
Avature, met hoofdkantoor in het VK, heeft zich volgens Gartner ontwikkeld tot ‘een sterke speler met een volledig native platform en uitzonderlijke configuratiemogelijkheden’. “De component-gebaseerde architectuur ondersteunt consistente en uitgebreide configureerbaarheid”, aldus Gartner. “Dit stelt klanten in staat om objecten, datamodellen, workflows en formulieren aan te passen aan complexe zakelijke vereisten.”
Opvallend is dat Avature begon als CRM-specialist vóórdat het uiteindelijk uitbreidde naar ATS- en andere talentmanagementfuncties. “Dit heeft geresulteerd in rijkere mogelijkheden voor kandidaatsbetrokkenheid vóór de sollicitatiefase.”
“Avature is traag geweest in het leveren van de geavanceerde AI-mogelijkheden die kopers in toenemende mate verwachten.”
De keerzijde? Avature loopt achter op het gebied van AI-functionaliteiten, ziet Gartner. “Avature is traag geweest in het leveren van de geavanceerde AI-mogelijkheden die kopers in toenemende mate verwachten”, zo concludeert het rapport. “Bovendien melden langdurige klanten dat Avature’s strategie om uit te breiden naar bredere HCM-mogelijkheden mogelijk ten koste gaat van de doorontwikkeling van hun kernaanbod.”
2. Oracle: koploper in high-volume recruitment
Oracle’s Cloud Recruiting onderscheidt zich door zijn focus op frontline werving en automatisering. “Het platform biedt indrukwekkende functionaliteiten zoals QR-code sollicitaties, automatische pre-screening via digitale assistenten en geautomatiseerde interviews.”
Gartner prijst eveneens Oracle’s uitgebreide ingebouwde wereldwijde compliance, die is afgestemd op de specifieke vereisten van elk land. “Deze compliance-propositie wordt verder versterkt door een naadloze onboardingervaring voor kandidaten die uiteindelijk medewerkers worden.”
“Oracle heeft de langste gemiddelde implementatietijd van álle geëvalueerde leveranciers: negen tot twaalf maanden voor de volledige suite.”
So far, so good, maar Gartner ziet ook minpunten. “Het ontbreken van een stand-alone recruitmentoplossing is de belangrijkste beperking. Alle Oracle Recruiting Cloud-klanten gebruiken het bredere Oracle Fusion Cloud HCM-platform, wat voor een beperkende mate van flexibiliteit zorgt. Bovendien heeft Oracle de langste gemiddelde implementatietijd van álle geëvalueerde leveranciers: negen tot twaalf maanden voor de volledige suite.”
3. SmartRecruiters: beste prijs-kwaliteitverhouding
SmartRecruiters scoort sterk met een gerichte productstrategie én mogelijkheden om op te schalen. “SmartRecruiters biedt een zeer configureerbaar Talent Acquisition Suite (TAS), dat goed schaalt voor de meeste organisaties, ongeacht wervingsvolume én complexiteit van het recruitmentproces.”
‘Best-value pricing’ is volgens Gartner-onderzoekers een behoorlijk pluspunt. “Uit feedback van klanten én onderzoeken komt SmartRecruiters naar voren als de leveranciers met de beste prijs-kwaliteitverhouding. Ze beiden de beste functionaliteiten tegen de laagste standaardkosten. Bovendien zijn er proefperiodes beschikbaar om het concept te testen.”
“Gartner-klanten vinden het platform vaak ‘klik-intensief’ en uitdagend om te beheren.”
De zwakkere punten liggen bij de beperkte ingebouwde analytische mogelijkheden en een gemiddelde gebruikerservaring. “Gartner-klanten vinden het platform vaak ‘klik-intensief’ en uitdagend om te beheren.”
4. Workday: sterke partnerships compenseren beperkingen
Workday is de laatste ‘leider’ op het quadrant, met een strategie die sterk leunt op strategische partnerships en overnames. “De overname van HiredScore voegt AI-gedreven candidate ranking toe, terwijl samenwerkingen met Phenom en Paradox geavanceerde CRM en virtuele assistentmogelijkheden bieden.”
Klanten zijn over het algemeen tevreden over Workday’s klantervaring, met toegang tot producteigenaren en samenwerkingssessies als bonuspunten. “Het nieuwe ‘Accelerate with Workday’-initiatief vereenvoudigt de verkoop aan middelgrote klanten met pakketten die per branche geoptimaliseerd worden.”
“Hoewel Workday Recruiting de meeste TAS-basisbehoeften dekt, moeten kopers zorgvuldig beoordelen welke externe integraties vervolgens noodzakelijk zijn.”
Net als Oracle is Workday Recruiting niet beschikbaar als stand-alone product. “Hoewel Workday Recruiting de meeste TAS-basisbehoeften dekt, moeten kopers zorgvuldig beoordelen welke externe integraties vervolgens noodzakelijk zijn”, zo waarschuwt Gartner.
Cornerstone: de eenzame achterblijver
In het Niche Players-kwadrant staat Cornerstone eenzaam als enige vertegenwoordiger. De HCM-speler biedt meerdere ATS-opties: één via de overname van Lumesse én een andere via hun eigen geïntegreerde talentmanagementplatform. “Cornerstone’s sterkte ligt in eenvoudige, schone ATS-functionaliteiten voor niet-complexe behoeften”, zo stellen Gartner-onderzoekers. “Deze eenvoud kan gunstig zijn voor klanten die hun wervingsprocessen willen stroomlijnen.”
De voornaamste beperkingen betreffen een gefragmenteerde verkoopervaring, configuratiebarrières én achterblijvende AI-mogelijkheden. “Cornerstone’s configuratietools, gebaseerd op tokens en sjablonen, kunnen IT-afhankelijkheden creëren die zelfservice, flexibiliteit en schaalbaarheid beperken.”