Welke invloed tech heeft binnen recruitment? Veel! Er zijn namelijk veel technologische trends die invloed hebben binnen bijna alle branches, maar zeker ook binnen het snijvlak van HR & Marketing. Appical neemt je mee door een aantal trends.
1. Virtual & Augmented Reality
Binnen de bouw en de zorg wordt er al veel gebruik van gemaakt. Binnen recruitment is het een ideale manier om een kijkje in de keuken te geven. Denk aan company culture, the brand story, werkplek, vestigingen, toffe projecten, dresscode, de lekkere koffiemachine, virtuele rondleiding, collega’s en person’s of interest waar je bijvoorbeeld in je eerste werkweek sowieso mee te maken krijgt. Nieuwsgierig? Een paar mooie voorbeelden zijn (in Nederland): 360 graden VR-experience doet Alliander opvallen bij veel technici, het gebruik van de Hololens in de zorg bij Omring. Hoe Appical dit zelf direct inzette? Als rondleiding in een onboarding app!
2. Chatbots
De latent werkzoekende is vaak niet direct uit om te solliciteren, maar is wellicht wel nieuwsgierig naar jou als werkgever. Het kan daarom een goed idee zijn om jouw frequently asked questions (FAQ) op te nemen in je ‘werken bij site’ en een kandidaat de mogelijkheid te geven op een laagdrempelige manier in gesprek te gaan met HR, een collega of een suggestie te geven. Intercom wordt bijvoorbeeld veel ingezet op websites voor klantcommunicatie & support. Waarom doen we dit ook niet gewoon voor HR a la Whatsapp?
3. Pre- & onboarding app
Waar de eerste twee trends vooral kunnen ondersteunen in de pre-hire fase, kunnen we apps goed gebruiken in de inwerkperiode. Net zoals een virtuele tour een fysieke rondleiding kan vervangen, kan een app of wel als vervanging of aanvulling dienen tijdens de inwerkochtend en gedurende het onboarding traject. Techniek zorgt hier voor consistentie in content, centralisatie van het proces en zorgt ook voor tweerichtingsverkeer met de nieuwe medewerker vanaf het eerste moment. Meer weten over de app? Check it out!
4. Big data en slimme algoritmen
Het bedrijf groeit en HR moet op zoek naar een nieuwe medewerker. Waar bevindt de doelgroep zich? Welke soft skills zoeken we en hoe gaan we die toetsen? Hoe zou de kandidaat reageren in bepaalde situaties? Kortom: spreken we straks van een cultural fit of niet? Er zijn steeds meer bedrijven die zich focussen op doelgroepen data en hier slim inspelen binnen de krappe arbeidsmarkt door middel van gerichte job marketing, want wie deze data zelf niet heeft wil toch niet schieten met hagel? Het doel is immers om die vacature zo snel mogelijk in te vullen met het juiste talent.
5. Het internet en alle social platforms
Ja, deze trend zullen we bijna vergeten aangezien het zo vanzelfsprekend is. Maar daarom niet minder belangrijk! Het begint al met aandacht voor SEO, om te zorgen dat je vacatures ook gevonden kunnen worden. Daarnaast zal een kandidaat jou ook als werkgever opzoeken, denk bijvoorbeeld aan LinkedIn, Glassdoor, Indeed of direct in hun netwerk. Transparantie staat centraal, dus zorg voor een goede candidate experience.
Candidate experience
Voor wie denkt dat HR door al deze trends niet meer menselijk genoeg zou zijn, heeft het mis. We weten door de inzet van deze technologieën veel beter waar we elkaar kunnen vinden, of we elkaar snel leuk zullen vinden en of we een langdurige samenwerking zien zitten. Menselijk blijft het! Voordat je op gesprek komt heb je vaak toch van tevoren contact met HR en eenmaal aan tafel willen jij en mogelijk jouw nieuwe team kijken of er ook een real-life match is. Techniek zullen we dus blijven inzetten om (administratieve) processen te optimaliseren, wat maakt dat we meer tijd krijgen voor het menselijke aspect. Daarom zullen we de aankomende jaren meer functies tegen gaan komen als werkgeluk deskundige, onboarding specialist, employee experience manager, happiness officer en learning & development manager.