Recruitment moet er ook aan geloven: ‘Innovate or die’. Iedereen wil op een bepaalde manier innoveren, maar innovatie gaat vaak gepaard met één misconceptie: een enorm budget. Daar willen Jelmer en Jelmer, naamgenoten, business partners én keynote-sprekers op het Recruitment Tech Event 2020, verandering in brengen.
Jelmer²
Jelmer Koppelmans en Jelmer Zuidema bekijken recruitment vanuit een ander perspectief. Niet handelen vanuit een onderbuikgevoel, maar recruitment-principes combineren met data om zo tot betere resultaten te komen. Met een duidelijk mantra, ‘From insights to improvements’, zijn de twee begin dit jaar Roadtrip Agency begonnen, om zo bedrijven te helpen met het verbeteren van hun online recruitment.
De budgetmisconceptie
Bij het woord innovatie denken we al snel aan de raketten van Elon Musk en de iPhones van Steve Jobs. Oftewel: een ver-van-je-bed-show die vooral heel veel geld kost. “Eigenlijk is voor mij innovatie het tegenovergestelde”, stelt Jelmer Koppelmans. “Het gaat om goede beslissingen maken en daarmee nieuwe resultaten bereiken, en dus niet altijd om het meest dure, luxe ding. Het doel is belangrijker dan de tools.”
“We hebben gezien dat organisaties vaak denken vanuit grote budgetten, vanuit de recruiter – en niet zozeer vanuit de kandidaat”, vult Jelmer Zuidema aan. “En dat is een fout. Het draait allemaal om hoe de kandidaat dingen ervaart. Hoe ervaart de kandidaat een bepaalde actie op een website, en hoe kunnen we dat voor de kandidaat verbeteren?”
Vijf gouden regels
Op 19 november staan Jelmer en Jelmer op het virtuele podium tijdens RTE20, waarin ze in zullen gaan op vijf gouden regels die uiteindelijk recruiters zullen helpen bij een belangrijke vraag: updates of upgrades? “Het gaat allemaal vanuit het perspectief van de kandidaat”, zegt Jelmer Zuidema. “Innovatie hoeft niet veel geld te kosten. Je moet het doel hebben om te verbeteren en dan kijken welke budgetten daar bij passen.”