Waar recruitmenttechnologie zich vooral richt op de front office, gaat staffing tech ook over de back office. In een serie themagesprekken gaat Recruitment Tech-oprichter Martijn Hemminga in gesprek met een aantal staffing tech partijen. In deze aflevering zijn we te gast bij Joram Timmerman van Byner. [Podcast vind je onderaan het artikel]
Kernactiviteiten stroomlijnen
We zijn op de Dotslash campus in Utrecht, waar naast Recruitment Tech Network ook Byner kantoor houdt, en spreken met Joram Timmerman. Hij heeft een achtergrond in de IT-consultancy en stapte vervolgens over naar de staffing wereld. Eerst bij YER en de afgelopen tien jaar steeds meer in het recruitmenttech domein. Hij werkte onder meer bij Connexys, één van de eerste recruitmentapplicaties die gebouwd is op het Salesforce platform. Vier jaar geleden startte Timmerman onder de naam Byner samen met zijn compagnons een eigen oplossing op Salesforce die de kernactiviteiten stroomlijnt van organisaties in detachering, uitzenden en werving & selectie van lead tot en met plaatsing / factuur.
Partner zoeken
Daarnaast is Joram Managing Partner van Talent Peaks. “Destijds merkte ik dat veel klanten een volgende stap op Salesforce wilden zetten en daarbij een partner zochten. Simpelweg een oplossing leveren is niet genoeg, klanttevredenheid en customer success zijn cruciaal. Daarom zijn we Talent Peaks gestart, een Salesforce consultancy partner gericht op de flexbranche met mensen met een staffing achtergrond die de taal van klanten begrijpen en hen helpen door te ontwikkelen op het platform.
Talent Peaks is nu het logische verlengstuk van Byner die zorgt dat de oplossing goed wordt geïmplementeerd en landt bij klanten. Byner is méér dan een ATS voor bureaus. Het is een oplossing die ondersteunt in het hele kernproces, van lead tot invoice. En door de combinatie – Talent Peaks en Byner – zijn we niet alleen leverancier van technologie, maar ook partner voor de toekomst.”
Stap voor stap naar een end-to-end IT-landschap
“Vandaag had ik een detacheerder aan de lijn die zei: we willen graag met Byner in zee, maar we hebben al een applicatie draaien waarop de urenregistratie en facturatie lopen. Kunnen jullie me toch helpen met Byner, want jullie zijn toch een end-to-end platform? Dat kan prima. We gaan ze eerst laten landen op het ATS. Dan hebben ze alvast in hun frontoffice alles rondom de kandidaat gestroomlijnd. En dan zetten we met onze modulaire oplossing steeds verdere stappen met elkaar. Desgewenst tot en met de volledige variant, compleet met urenregistratie, contractmanagement en facturatie.”
Meebewegen met de klant
“We kennen de branche als onze broekzak. Dat geeft ons een voorsprong ten opzichte van andere aanbieders. Daarnaast kunnen we goed meebewegen met de behoeftes van klanten. Onze technologie is specifiek ontwikkeld voor en door toonaangevende partijen in de flexbranche. Het biedt een rijkheid aan functionaliteit en innovatie en geeft diepgang bij integraties, bijvoorbeeld op het gebied van search & match en recruitmentmarketing technologie.
Byner levert industriestandaarden die bewezen succesvol zijn in de markt en we snijden deze vervolgens specifiek toe op de wensen en ambities van de klant. De experts van Talent Peaks zorgen vervolgens voor een vlotte implementatie en adoptie. Hierdoor kunnen onze klanten echt het verschil maken in de markt.”
Klanten automatiseren steeds meer
“De ambitie van bureaus om processen te automatiseren is groot. Veel partijen werken met een ATS en willen qua automatisering doorknallen van 40% naar 70% van het proces. Voor recruitmentprocessen zie ik dat zeker als haalbaar. Maar nooit helemaal, menselijk contact blijft altijd nodig.
Je ziet natuurlijk wel flexplatforms als Maqqi en Temper die richting de 100% automatisering gaan, maar dat is hyperflex voor een speciale doelgroep. Als detacheerder, uitzender of werving & selectie bureau is dat niet haalbaar, en dat moet je ook helemaal niet willen. De human touch is essentieel in onze branche. Maar gesprekken om richting 70% automatisering te gaan, die hebben we zeker.
Het heeft vooral te maken met de visie, waar wil je heen als bureau? En wat betekent dit nou concreet? Wat vergt dat van je digitale landschap? Vaak is die visie nog wat ‘dun’. Wat nodig is, is iemand in het directieteam die daarin verantwoordelijkheid neemt, een stip op de horizon zet, acties uitzet en zorgt dat alles samenkomt.”
Talent hacking als game changer
“Het positioneren van je bureau wordt steeds belangrijker. Dat gaat verder dan focussen op een bepaalde doelgroep en dan zoveel mogelijk plaatsingen realiseren. Het gaat over je hele bedrijfsvoering, ook de automatisering. Het is nu de tijd om te investeren en je organisatie naar een next level te brengen.
Je ziet partijen worstelen door de krapte op de arbeidsmarkt. We delen graag onze kennis en learnings graag met de markt. In persoonlijke gesprekken, maar ook met visie, tips & tricks. Een belangrijke trend die we nu zien is Talent Hacking. Recruitmentmarketing is hot, maar talent hacking – growth hacking voor bureaus – is next level. Daar moet je als bureau echt mee aan de slag, anders ga je het verschil niet meer maken in de markt.”
Staffing Tech Show 8 december
Hoe belangrijk is technologie voor arbeidsbemiddelaars? Welke tools helpen bureaus bij de digitale transformatie? Waar liggen in 2023 de kansen voor bureaus om hun proces te optimaliseren? Deze en nog veel meer vragen worden donderdagochtend 8 december 2022 besproken in de online live Staffing Tech Talkshow, waarbij ook Joram Timmerman van Byner van de partij is. Meld je nu gratis aan voor deze live online talkshow en ontdek alles wat jij wilt weten voor een succesvol 2023.
Meld je aan voor de Staffing Tech Show op 8 december 2022
Podcast
In onderstaande podcast hoor je het hele gesprek met Joram Timmerman.